Waarom hoor je in liederen van de jaren 40 die door koren werden gezongen lagere stemmen?

Het valt mij op dat als er een filmpje van vroeger op is en een koor zingt daarin, dat de stemmen in dat koor veel lager klinken dan tegenwoordig. Heeft dat ermee te maken dat er vroeger meer mannen in koren zongen of met de kwaliteit van het geluid van toen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou ook kunnen dat de muziek gedurende de jaren is veranderd. Misschien waren vroeger de meer lagere nummers 'in'...

Het beste antwoord

Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat in de jaren '40 koorzangers lager zongen. Waarschijnlijk ervaar je dat zo, om de reden die je zelf al aangeeft in je toelichting. Opnametechnieken, en vooral de weergave uit al die gammele luidsprekertjes van toen, waren kwalitatief lang niet van het niveau van nu.

Een 2e reden zou kunnen zijn, dat vooral in klassieke koormuziek, het tempo in veel gevallen lager was dan zoals we het nu doen, volgens hedendaagse muzikale inzichten. Ook dat schept een wat somberder beeld. Gecombineerd met een opname die wat minder hoge tonen weergeeft, kan dat ervaren worden als "lager".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt!