Waarom nog steeds die "ouderwetse" fm band?

Mobiele telefoons met toegang tot internet, mobiele navigatiesystemen..... Het gaat allemaal door de lucht. Maar waarom is er nog geen autoradio op de markt die via internet alle radiostations kan ontvangen en moeten we het doen met die ene fm band waar maar zo weinig op past?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (4)

Er zijn nogal wat ouderwetse mensen die met een ouderwetse radio toch nog naar ouderwetse FM-zenders willen luisteren... En alleen in Nederland en omgeving zit dat zenderpark zo bomvol... In andere delen van de wereld is dat veel minder het geval...

Die FM-band is niets anders dan een gedefinieerd trillingsbereik van VHF lopend van 98,50 tot 108,00 MegaHertz...

Toegevoegd na 8 minuten:
78,50 tot 108,00 dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
87.0 volgens mij
Omdat die ouderwetse FM-band door iedereen 'gratis' te ontvangen is. Voor elke andere vorm van ontvangst zul je moeten betalen.

In de VS heb je Sirius Satellite Radio via de sateliet. Mooie zenders en heel veel aanbod, waar je een apart abonnement voor moet afsluiten.

Blaupunkt heeft een internet autoradio waarvoor je een mobiel dataabonnement zult moeten afsluiten. Er zijn 'hacks' die een streaming audiosignaal van je telefoon via BlueTooth naar je radio doorzetten, maar ook daarvoor zul je een mobiel met internet moeten hebben en dus extra kosten. Zeker als je op die manier je bandbreedte verstookt.

Daarnaast is het zo dat streaming media op het internet ontzettend bandbreedte-intensief is voor de aanbieders. Traditionele uitzendkanalen zijn multi-cast. Het signaal wordt verzonden en iedereen die wil kan het opvangen en er naar luisteren/kijken.

Media streams zijn vooralsnog unicast. Voor elke luisteraar/kijker wordt er door de aanbieder een signaal verzonden waardoor de beschikbare bandbreedte snel volloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook anders, ik kan in de auto mijn radio signalen digitaal ontvangen via mijn digitenne tuner, net als de tv-kanalen trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regering wil al jaren de FM-band afschaffen om plaats maken voor digitale radio, DAB.
Maar dat zit nogal tegen. In veel landen slaat DAB niet zo aan en er zijn nog maar weinig radio's te koop en daarom is het zenderaanbod beperkt en daarom.... Een cirkel dus.
Er zijn weer plannen om DAB nieuw leven in te blazen rond 2013 en in die plannen blijft de FM-band minstens tot 2025 bestaan.
En er is wel een internet-autoradio op de markt:
Plaatje bij antwoord
AWM