Bij Live band staat het geluid vaak te hard, waarom?

Waarom staat bij veel optredens van live bands, (Kane, Golden Earring) vaak het geluid te hard, (zo hard dat het vervormd klinkt) Ik snap niet, dat de artiesten zelf hier niet op letten.
Zo is het concert al verpest als het geluid vervormt is en dan heb ik het nog niet over de oorschade die zo veroorzaakt word. Een zichzelf respecterend artiest, die wil toch zeker als perfect hebben en zeker geen schade veroorzaken?

Toegevoegd na 1 uur:
Heb zelf ook redelijke ervaring met de zaal mix van live bands en houd ook van muziek die je voelt (metallica, Status qua etc.) Maar muziek voelen is wat anders dan teharde muziek aanbieden. Ik heb al gehoor schade, hoe moet het voor het jonge publiek wel niet zijn? Verder weet ik dat het ook anders kan, b.v. ervaren bij concerten in ahoi en gelderdome.
Ik pleit er voor dat hier eens aandacht aan besteed gaat worden, nogmaal het is slecht voor het gehoor en ook verpest het het concert en dat is geen prive mening.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.9K

Het beste antwoord

Het geluidsniveau waarop je het geluid vervormd hoort klinken is voor iedereen verschillend en ook nog een beetje afhankelijk van gewenning tijdens het concert.
De artiesten hebben in het algemeen al heel vaak in een luide omgeving gewerkt en zullen de vervorming die jij hoort pas bij een veel hoger geluidsniveau horen.
Het geluidsniveau in de zaal wordt bepaalt door de geluidtechnicus die probeert een zo goed mogelijke balans tussen alle instrumenten en zang te creëren.
Soms is het geluid dat op het podium geproduceerd wordt door sommige instrumenten zoals drumstel en gitaarversterkers al zo hard dat een hoog totaalvolume nog de enige manier om een stem boven dit geluid uit te versterken.
Dit neemt niet weg dat er ook geluidtechici zijn die kennelijk weinig begrijpen waar ze mee bezig zijn of die het geluid afregelen op de gehoorschade die ze zelf in de loop der tijd opgedaan hebben.
Ook de akoestiek van een zaal kan het geluid onaangenaam beïnvloeden, in de open lucht is vaak een beter resultaat te bereiken door het ontbreken van galm in de zaal.
Al met al zou je kunnen overwegen om gehoorbeschermers te dragen die het volume op een voor jou aanvaardbaar niveau terugbrengen, of een plek bij het concert zoeken waar het geluid het minst hard is.
Bij tegenwoordige concerten gebruikt men overigens z.g. Line-arrays als speakersysteem, bij een goede ophanging en inregeling van dergelijke banaanvormige speakertrossen is het geluid vrijwel overal in de zaal even hard en van een gelijkmatige frequentie balans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@giweda Ben bang dat je gelijk hebt +1
@Joostje89 Klopt, maar de hardheid waar ik het over heb overstijgt ruim de hardheid die je nodig heb om de drum te overstemmen.
@Koosknip
_Ja, als je al halfdoof bent wil je het harder ;-(
_De artiesten beschermen zichzelf door zelf geluidswerende oordoppen te gebruiken. Het gaat om het zaal geluid.
_Het ziet er naar uit dat zelf oordoppen dragen de enige optie is, beetje jammer van een hoop mensen die dit niet doen en gewoon gehoorschade incasseren.
@mosibfu Klopt wel ongeveer wat je zegt, maar het is niet echt antwoord op m'n vraag. Koosknip merkt op dat "dat er ook geluidtechici zijn die kennelijk niet begrijpen waar ze mee bezig zijn"
Dat denk ik ook, waarschijnlijk een combinatie van, Hard zetten is het makkelijkst en interesseren zich niet voor gehoorschade of hoe het overkomt bij iemand zonder oordoppen, dit noem ik gewoon gemakzucht en/of onkunde!! (ze dragen notabene zelf vaak oordoppen) Daarom beste antwoord naar Koos, hij komt er het dichts bij.

Andere antwoorden (3)

ik weet niet of je ooit aanwezig bent geweest tijdens een soundcheck van concerten, ofja, dat weet ik wel anders had je de vraag niet gesteld.

maar geluid is iets wat erg dynamisch is, en door 1000 schreeuwende mensen kan er voor het menselijk oor het een en ander veranderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
en over gehoorschade.. sommige muziek moet je nu eenmaal voelen, ook als je achterin de zaal staat

Toegevoegd na 12 minuten:
nu ik eraan denk, het ligt er ook aan waar je staat..

de grote (bass) boxen staan vaak links en rechts van het podium, de kleinere boxen hangen vaak boven deze boxen, als je dichtbij het podium staat hoor je dus vanzelf meer bass dan in het midden van de zaal.

De plaatsing van de boxen, vorm van de zaal, hoeveelheid mensen etc, zijn allemaal factoren waarmee het benodigde geluidsmateriaal word gekozen, dit is echt een wetenschap waar geluidstechnici mee bezig zijn!

verder staat er midden in de zaal vaak een klein podium, hier zitten de mensen van het geluid, en hier heb je dan ook het mooiste geluid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grootste deel van verhaal klopt, alleen het verhaal over de basboxen is discutabel: het geluid van lage tonen komt pas op enkele meters afstand tot ontwikkeling vanaf deze speakers.
Een basgitarist hoort weinig geluid uit zijn versterker komen terwijl op een meter of vijf verder zijn geluid veel te hard klinkt.
Er zijn nog steeds bands die denken hoe harder hoe mooier.
Jammer is dat, je mist vaak de teksten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niets met het geluid zelf te maken.
Het heeft ook te maken met het feit dat door het mixen en versterken je soms sommige dingen harder moet zetten zodat bv de drum niet overal bovenuit komt. De drum is acoustisch vaak het hardste instrument dus de rest zal harder moeten. Als er geen schermen worden gebruikt wordt het geheel best hard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld niet voor een zaal van 2000 mensen of meer.