hoe gebruik ik een compressor?

hee mensen, ik had een vraagje (vraag).
waarvoor gebruik je nou eigelijk een compressor? wat doet het precies?
en kunnen jullie me mischien een kleine uitleg geven in het nederlands hoe het werkt? en hoe ik het kan gebruiken?

ik ben 14 en ik ben me eige homestudio begonnen (microfoon nt1-a en de m-auio fast track pro interface ( en nog wat dingen)
maar ik wil nu ook wat leren over mixen enzo:)

alvast bedankt !

mvg
-Tom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Zoals ik al op jouw verwijderde vraag beantwoordde zorgt een compressor voor het ophalen van zachte passages en het verzwakken van te harde passages.
Je kunt er een "vet" geluid mee maken dat met weinig dynamiek op 1 vast niveau klinkt.
Op bijgaande link een uitgebreide uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super bedankt ! ik had je eerste antwoord ook al gelezen:)

Andere antwoorden (1)

In de radiowereld wordt een compressor Limiter gebruikt om al het geluid zoals stemmen, muziek etc op 1 geluidsniveau te krijgen. Zo klinkt bijvoorbeeld het ene liedje weer wat zachter dan een andere. Een CL zorgt dus voor het opkrikken en terugduwen van het geluidsniveau!