Wat is het verschil tussen boxen van 200 watt en 600 watt? Zijn die van 200 ook goed??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.8K

Antwoorden (5)

Het verschil ::

De prijs verschil :)

En ja 200 watt is ook goed, ( Goed genoeg voor mij in iedergeval ) Bij mediamarkt kan je van 100 tot 1000 wat uittesten in de winkel te alkmaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer watt betekend harder geluid (heel simpel genomen dan)

200 watt is meer dan voldoende binnen, 600watt voor gebruik in een woonkamer o.i.d. is een beetje te ;)

ter vergelijking: ik heb nu een versterker van slechts 75watt per kanaal. Op een kamer van ong. 6 bij 3 meter. Mijn volume komt nooit boven de helft uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen piekvermogen en continu (sinusoidaal) vermogen. Zo heb ik nog oude luidsprekers van 25watt, die prima voldoen. Ze kunnen dit nl continu weergeven bij een lage vervorming. Het is dus eigenlijk de vraag wat je onder goed verstaat.
Over het algemeen is 100w piekvermogen meer dan genoeg voor een huiskamer, ook voor een goede basweergave (die het meeste vermogen kost). Goede luidsprekers hebben niet meer vermogen, maar klinken beter (ruimtelijker, betere plaatsing, weinig vervorming over een groot frequentiebereik, enz).

Gewoon luisteren met je eigen versterker is denk ik het beste advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het interesseert mij totaal niet hoeveel watt rms vermogen een box levert. Althans niet om de kwaliteit ervan te beoordelen.
In een beetje normale woonkamer (zeg tot 50 m²) is 30 watt per box ook al zat om van muziek te genieten.

De kwaliteit van boxen beoordeel ik meer op de volgende gegevens:
Frequentie bereik (-3db grens)..een box behoort elke frequentie even hard weer te geven bij eenzelfde ingangsspanning op de versterker.
Vervorming..zo laag mogelijk.
Daarvoor moet de ook conus van de speaker zeer stijf zijn..zodat de uitslag van die conus in het centrum hetzelfde is als die van de buitenrand.. anders geeft het centrum van een (standaard) speaker een ander geluid af als de buitenrand.

Zo kan ik wel stellen dat 45 watts boxen vele malen duurder kunnen zijn als een 600 watts box. En dat hoor je heel goed als je goede muziek afdraait en vergelijkt met dezelfde muziek in de concertzaal zelf.(zolang in die zaal niet ook zeer zware electrische versterking wordt gebruikt).

ps Bij verdubbeling van vermogen is het geluid maar enkele db's harder.(3 db = verdubbeling geluidsdruk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil: 400 watt