Wat doet een Dj zoals Tiësto live?

Ik begrijp dat een DJ saai is om aan te zien als zijn mix van een CD komt. Maar wat doet hij nou eigenlijk echt ter plekke, behalve het publiek entertainen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Het beste antwoord

Nou... Mixen. Losse nummers in elkaar overlaten lopen tot het een vloeiende muziek stroom is van een paar uur. Daar komt bij dat de meeste nummers net een ander tempo hebben, en het is aan de dj om dan het volgende nummer te versnellen of langzamer zetten zodat de mix vloeiend overloopt. Het juiste moment kiezen om het andere nummer in te zetten, en dan de muziek zo goed over te laten lopen zodat je daar als publiek niets van merkt. Er is opeens een ander nummer aan de gang. Ook word er gedraaid aan knoppen voor de hoge, midden, en lage tonen. En er kunnen wat fx sounds doorheen verwerkt worden. Verder is een goed gehoor en gevoel voor ritme nodig. Vooral live. Sommige dj,s scratchen ook nog tijdens lives. Eigenlijk gaat het meeste werk zitten in werk vooraf. Hij moet eerst een vette set verzinnen. Denk dan aan alle nummers van te voren uitkiezen. En de volgorde waarin de nummers voorbij komen. Er word geexperimenteerd met waar de overgangen zullen plaatsvinden van het ene naar het andere nummer. Een hoop voorbereiding en testen is noodzakelijk. En als dat uiteindelijk klaar is, wordt het daar dus live uitgevoerd. Het is meer werk en moeilijker dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tiesto maakt van verschillende muziekjes en effecten 1 zelfgemaakt nummer. Dit doet hij live op het podium ook. Hij moet er dus voor zorgen dat een bepaald geluid op een bepaald moment te horen is. Het leuke van DJ's als Tiesto is dat de live-versie van zijn nummers altijd net even iets anders zijn dan zijn studio-versie.