zijn er erg bekende muzikanten op hun 28ste overleden?

heb gegoogled op "famous artist who died at 28" maar word steeds doorverwezen naar de 27 club.

het zou wel heel toevalig zijn als alle grote muzikanten die jong sterven allen 27 jaar oud worden ipv 25,26,,28 of 29. wiskundig gezien zou laatstgenoemde (bij elkaar) een veel grotere groep moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt heeft eigenlijk weinig met muziek te maken maar met wiskunde(statistieken), voor hetzelfde geld was het namelijk met banketbakkers geweest die blijkbaar vooral op 25 jarige leeftijd lijken te overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Althans ik neem aan dat je niet echt geinteresseerd bent in muzikanten die op 28 jarige leeftijd zijn overleden maar alleen om te kijken hoe deze groep zich verhoudt tegen de club27.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt het is statistiek indd, maar de kennis van het onderwerp (welke grote muzikanten strieven op welke leeftijd) is bij muziekliefhebbers te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de verhouding ja, heb wel eens de gedachte gehad dat het een sociologisch verschijnsel is meer dan toeval. nl het slecht kunnen dealen met verafgoding van het talent en een verlate adolescentie waarin volwassenheid door de artiesten maar word verkomen door zelfmoord of een overdosis. wellicht is 27 de leeftijd waarop deze factoren het vaakst samenkomen met een dodelijke afloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht bij Amy Winehouse in eerste instantie aan een soort express gekozen moment om eerlijk te zijn. Dat kan ook nog weer een invloed worden, self fulfilling prophecy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het zou mooi zijn als er eerst een lijst gemaakt wordt van de echt interessante muzikanten (dus zonder naar sterfleeftijd te kijken) en dan ook weer zo'n grafiek te maken. Dan kunnen we gaan kijken of je theorie klopt, het zou ook beteken dat 26 en 28 dan ook vrij hoog moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe zag toevallig nog deze in de 2de lijst:
Pete Ham April 24, 1975 SUICIDE Keyboardist and guitarist, leader of Badfinger 27 years, 362 days . Die pleegde dus zelfmoord 3 dagen voor zijn 28ste verjaardag, ja zo kan ik het ook. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat lijstjes bekeken, buddy holly, tupac, sid vicious, ian curtis waren 20ers die niet op hun 27ste stierven. maar van een jaar een zelfde significant aantal vinden is lastig.

Het beste antwoord

Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van statistische onzin, een artiest gaat dood op z'n 27ste en iedereen zegt kijk daar heb je er weer een. Als er morgen een op 31jarige leeftijd dood gaat zal niemand zich er over verwonderen dat die persoon het toch nog 4 jaar overleefd heeft ofzo.

http://skeptics.stackexchange.com/questions/5373/do-famous-musicians-die-at-the-age-of-27-more-often-than-other-humans

Als je wat naar beneden bladert in die link zie je een mooie grafiek, wat blijkt muzikanten gaan vooral dood op latere leeftijd, net zoals gewone mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier een lijst van allerlei leeftijden en beroemde mensen die dood zijn.

http://www.disabled-world.com/artman/publish/famous-died-young.shtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de 67 club:) heb nog wat gegoogled maar kan geen andere leeftijd vinden waarop zoveel invloedrijke muzikanten stierven. het zit dus meer in de grote van bekendheid of mensen die muzikaal echt boven het maaiveld uitstaken dan puur om muzikanten in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en dan wordt het probleem nog veel groter want wanneer val je in die categorie? Er staan ook twee artiesten in die ik niet kende in de club27. Robert Johnson en Brian Jones. http://en.wikipedia.org/wiki/27_Club
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt met statistisch onzin, maar het is echt heel opvallend dat er meer artiesten (ook kunstenaars en dergelijke) op hun 27e overlijden in plaats van op hun 26e of 28e bijvoorbeeld. Er is ook een boek over geschreven, daarin wordt het van allemaal kanten belicht en laat het ook zien dat het echt iets te opvallend is allemaal, ben alleen de titel van het boek kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
johnson is bekend van het verhaal dat hij bij "the crossroads" zijn ziel aan de duivel verkocht in ruil voor talent. een van de meest invloedrijke gitaristen ooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah dat verhaal ken ik wel. Iig had de duivel snel zijn ziel :P

Andere antwoorden (2)

Jimmy 'The Rev' Sullivan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rapper Eyedea.