vanaf welke leeftijd kun je je kind het beste een elektrische gitaar geven?

mijn zoontje van vijf wil graag een elektrische gitaar hebben maar ik vind hem eigenlijk nog te jong.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.9K

Het beste antwoord

Tja, welk jongetje wil er geen elektrische gitaar? Dat is een stoer instrument.

Laat hem maar eens beginnen met een akoestische gitaar. Tegenwoordig zijn echte gitaren al voor een paar tientjes te koop, dus je valt je er geen buil aan als hij over twee weken het liefst wil drummen. Een elektrische gitaar is iets voor als hij al jaren gitaar speelt.

Wat natuurlijk wel bij een instrument hoort, is muziekles. Misschien is er een leraar in de buurt waar hij het een paar keer op een geleende gitaar uit kan proberen. Veel kinderen haken na een paar keer af als ze zich realiseren dat ze eerst langdurig moeten leren om individuele noten te vinden op individuele snaren voordat ze lekker een beetje kunnen (al kennen ze dat woord natuurlijk niet) jammen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

vanaf een jaar of 10.....

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik las nu deze tekst:

"Wat voor gitaar voor welk kind?
We hebben voor vrijwel iedere leeftijd een gitaar en met onze unieke 2 jaar inruilgarantie kun je heel voordelig binnen 2 jaar doorgroeien.Er zijn al echte gitaren voor kinderen vanaf 4 jaar voor slechts 29,95, dit zijn niet de gitaren die de speelgoedwinkel verkoopt maar echte instrumenten.Voor de wat oudere kinderen vanaf zes jaar hebben we een starterpack bestaande uit een klassieke nylonsnarige gitaar met draagtas en stemfluit voor slechts 34,95!
Grote verschillen komen bij de gitaren voor kinderen vanaf een jaar of acht.3 kwart gitaren zijn er in veel verschillende houtsoorten en uitvoeringen.Van een compleet starterpack voor 34,95 tot een handgebouwde Spaanse gitaar van rond de 200 euro.Ouders die eerst eens willen aankijken hoe de muzikale carrière van hun kind zich ontwikkeld raden wij aan om rustig aan te beginnen met een starterpack, met onze inruilgarantie is doorgroeien naar een betere gitaar heel voordelig!

Voor de kinderen die op les gaan en direct een beter instrument willen is er al een 3 kwart met Fichte bovenblad (vollere klank) en een lichtere bespeelbaarheid vanaf 58,95.
Vanaf een jaar of 12,13 kan een kind goed overweg met een heel formaat gitaar.Ook hier hebben we voor de verkenners weer een klassiek starterpack voor 34,95 met 2 jaar inruilgarantie".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vijf jaar is zeker te jong. Laat hem eerst maar spelen met een gewoon (speelgoed)gitaartje. Als hij wat ouder is, kun je overgaan op een echte, akoustische gitaar. Misschien is het allemaal een bevlieging van hem, want kinderen willen immers zoveel.
Als hij muzikaal blijkt, zou ik hem gitaarlessen laten volgen en pas als hij goed kan spelen, eventueel overgaan op de elektrische gitaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een elektrische gitaar staat natuurlijk erg stoer, maar dat wordt veel geschreeuw en weinig wol, vrees ik. Bovendien heb ik zo mijn twijfels of stalen snaren wel verantwoord zijn voor een kinderhand.
Koop liever een niet te duur Spaans gitaartje (nylon snaren), evt. tweede hands, en geef de boodschap mee dat hij een elektrische kan krijgen als hij eerst goed leert spelen (en dat dat nog zeker een jaar of drie zal duren).
Tegen die tijd zal (als hij veel speelt) zijn motoriek en muzikaliteit misschien wel toe zijn aan een elektrische.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja; het hangt er wel een beetje van af of hij serieus wil spelen of gewoon stoer wil zijn. Dat is iets dat kan je alleen als ouder kan zien maar meestal willen ze gewoon iets hebben dat er cool uit ziet.

Als hij echt wil leren spelen zijn er genoeg gitaren die klein genoeg zijn. Ik denk niet dat elektrische gitaren een ideaal begin idee zijn (ook omdat snaren kunnen springen en de stalen snaren van een elektrische gitaar of een western gitaar behoorlijk meer pijn kunnen doen dan de nylon snaren van een spaanse gitaar).
Kijk voornamelijk naar de prijs zou ik zeggen (en kijk ook vooral naar 2e hands instrumenten). Het scheelt met elektrisch wel dat je hem niet hoeft te horen (koptelefoon op en klaar). Akoestisch hoor je altijd.

Er zijn wel elektrische gitaren voor kleine kinderen maar ik denk niet dat het de investering waard is. Je krijgt er denk ik ook erg weinig voor terug als het niks word (in tegenstelling tot bv een normaal formaat Squier beginners gitaar die al redelijk waarde vast is). En bedenk dat je bij een elektrische gitaar ook een versterker en bekabeling nodig hebt die je vaak apart moet kopen. Daarbij zijn die kleine elektrische gitaren die ik zelf heb gezien niet echt kwalitatief hoogstaand. Tegen de tijd dat ze groot genoeg zijn om een normaal formaat gitaar vast te houden is het een ander verhaal. Een 2e hands starterskit is via marktplaats niet duur maar dan ben je echt al een paar jaar verder.

Het lijkt me iig niet handig veel geld uit te gaan geven aan wat waarschijnlijk niet meer is dan een bevlieging.

Het zal hem waarschijnlijk behoorlijk tegen vallen dat je eerst uren, dagen, maanden, accoordjes (sp?) aan het oefenen bent voor je iets redelijk herkenbaars kan produceren. (om nog maar te zwijgen van de bijbehorende pijn in de vingers)
Op zich is het best mogelijk om gitaar te leren spelen zonder lessen maar op die leeftijd zou ik dat niet aanraden dus zoek iig naar goede muziekles.

Een kleine spaanse gitaar lijkt me echt het beste om mee te beginnen. Zeker op die leeftijd. Ze zijn niet duur en erg toegankelijk. Daarbij zijn de nylon snaren gemakkelijker en minder pijnlijk op de vingers met oefenen dan stalen snaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger eerst een akoestische gitaar gehad en daarna een elektrische. Ik heb veel meer plezier gehad van mijn elektrische gitaar. Het is makkelijker te bespelen (de snaren liggen dichter op de hals waardoor je niet zo hoeft te drukken) Maar toen was ik 13.

Je moet je ook realiseren dat je een versterker nodig hebt bij een elektrische gitaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
..en aardige, begrijpende buren !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt mee. Je hoeft die versterker niet hard te zetten en je kan er ook een koptelefoon op aansluiten. Dan irriteer je maar 1 persoon.