Horen toms van een drumstel ondervellen te hebben of niet? >extra uitleg

Ik heb 1 maand geleden een 2de hands pearl target drumstel gekocht ik heb daarvoor alleen een digitaal drumstel gehad maar daar zitten geen ondervellen op klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je dat er op je nieuwe geen ondervellen zitten of op de digitale? Het gebruik van leestekens als punten en komma's zou handig zijn ;-).

Antwoorden (2)

Dat hoeft niet, dat is een kwestie van smaak. Kijk maar eens bij verschillende bands al deze optreden, de een heeft met de ander zonder, sommige plakken er van alles op of onder, net zolang tot ie lekker klink.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk een kwestie van smaak. Met het ondervel kun je namelijk de nagalm van je tom regelen door het vel strakker of losser te spannen. Het bepaald dus wel zeker de klank van je drumstel.

Ondervellen zijn heel dun. Dunner dan de bovenvellen waar je op slaat. Net als bij het bovenvel moet je zorgen voor een gelijkmatige verdeling van de spanning. Dit doe je door een spanbout wat aan te draaien, daarna draai je de tegenoverliggende bout aan. enzovoorts. Door zachtjes aan de rand bij de bout met je stok te tikken, kun je de klank vergelijken. Pas daarbij op dat je geen deuk in je vel slaat.
Bij een gelijkmatige spanning is de klank bij elke bout hetzelfde. Veel werk, maar wel leuk.

Ik heb zelf altijd ondervellen op mijn akoestische drumstellen, maar ik ken ook mensen die dat niet hebben. Bij mijn huidige drumstel hoef ik mijn ondervellen niet te dempen. Dat moest ik bij mijn vorige drumstellen wel, omdat er een naar mijn smaak te lange galm in zat.

Nogmaals, kwestie van smaak. Met ondervellen krijg je een vettere sound en is de klank veel beter te regelen. Ze zijn niet duur, dus probeer het gewoon uit. En informeer bij de winkel waar je de vellen koopt even of ze je willen helpen met het afstellen.

Mijn digitale drumstel heeft ook geen vellen, maar dat komt omdat het pads zijn en geen toms.

Succes ermee!