Wat is Midi en wat doet het? en heb je het nodig voor een studio?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
12K

Antwoorden (5)

MIDI is een acroniem, dat staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een digitaal systeem (en protocol) waarmee elektronische (muziek)instrumenten in realtime muzikale informatie kunnen uitwisselen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is letterlijk de eerste alinea van wikipedia... dat is zelf makkelijk te zoeken.
fremar
12 jaar geleden
Maar blijkbaar doet de vraagsteller het niet zelf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alles op wikipedia vinden, maar hij vraagt er meer naar. Misschien wilt hij wel een goed antwoord van een kenner van MIDI...
Je hebt MIDI alleen nodig als je meerdere MIDI-instrumenten met elkaar wilt koppelen.
De meeste keyboards en stage-piano's hebben MIDI-aansluitingen.
Je kan ook allerlei effect apparatuur kopen die met MIDI bestuurd kunnen worden.
Een andere mogelijkheid is een MIDI-aansluiting op je computer te zetten, je kan dan je keyboard vanaf de computer laten spelen of vanaf je keyboard bepaalde computerprogramma's bedienen.
Ook heb je apparaten die aan een bestaand keyboard een heleboel extra klankmogelijkheden toevoegen.
Zolang je nog maar 1 keyboard hebt hoef je je er nog niet mee bezig te houden.
MIDI-verbindingen worden gemaakt met 5-polige DIN pluggen, ze zien er ongeveer zo uit als de verbindingskabels die 40 jaar geleden veel op audioapparatuur voorkwam, hoewel de aansluitingen anders verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Maar deze snap ik even niet: Ook heb je apparaten die aan een bestaand keyboard een heleboel extra klankmogelijkheden toevoegen. Heb je daar voorbeelden van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik zo'n voorbeeld van Yamaha:
http://www.yamahasynth.com/products/tone_generators_samplers/motif_rack_xs/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok als je het zo bedoelt :) . Dat is een vorm van spreken die ik zelf altijd zou vermijden bij het uitleggen van MIDI maar technisch klopt het wel. In mijn optiek: Het keyboard krijgt geen extra klankmogelijkheden het apparaat wat je linkt heeft klankmogelijkheden die je met een MIDI keyboard of MIDI software aan kan sturen. Een audio keyboard kan je alleen meer klankmogelijkheden geven door deze open te schroeven en de interne printplaten te modificeren.
Ik gebruik bijvoorbeeld midifiles voor mijn keyboard. Daarmee kan je met een USB stick nummers van je computer overzetten naar het keyboard en dan heb je als het ware een karaoke versie van het nummer, bijvoorbeeld dit:
http://www.free-midi.org/midi1/b/bruno_mars-the_lazy_song.mid

(hiermee download je een midifile van Bruno Mars met The Lazy Song. Deze kan je dan op bijvoorbeeld je keyboard zetten om mee te zingen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet weet wat het doet heb je het ook niet nodig.

Als je je alleen wil weten wat het is (doet).
Lees:
http://www.tweakheadz.com/how_to_get_started_with_midi.html

(Als je geen engels kunt:
http://nl.babelfish.yahoo.com/
)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou midi is een interface en een code. Dit om met behulp van gesimuleerde muziekinstrumenten als een synthesizer of elektronische drums via een midi signaal een soundmodule aan te sturen. Zodoende kon je met heel weinig bit en bites heel veel muziek simuleren, in de tijd dat 10 gig al gigantisch veel was, was midi dus een handig middel om met relatief weinig geheugen en computer synchronisatie een standaard te maken. zo is midi eigenlijk een soort voorloper van hdmi of de verdere generaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n mooi verhaal en dan HDMI? HDMI wordt helemaal niet gebruikt voor signaal overdracht maar voor Video en Audio. MIDI is nog nergens door vervangen en dat is ook helemaal niet nodig, het wordt nog steeds volop gebruikt in de muziek wereld.