Is het intro van "A whiter shade of pale" gebaseerd op muziek van Bach ?

Zoeken op Internet geeft aan "sheepers awake" and "air on the G-string", maar ik zie/hoor het verband niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor je Air niet erin terug? Die vind ik juist heel herkenbaar hierin.
Ik denk overigens dat je Sleepers Wake bedoelt en niet sheepers awake ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, schijnt zelfs "sheepers, wake" te zijn.

Antwoorden (2)

Ik kan mij er wel in vinden, in Air on the G-string. De noten komen misschien niet letterlijk overeen, maar het loopje en ritme zijn toch wel erg aan elkaar verwandt. A white shade of pale is er ook op gebaseerd en niet een cover hé ;)

Toegevoegd na 15 minuten:
Waar ik "verwandt" schreef, mag dat natuurlijk gewoon zonder "d"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, de melodie van A Whiter Shade of Pale is - naast citaten uit Bachs Cantate BWV 140, Wachet auf, ruft uns die Stimme - onder meer gebaseerd op de melodie van de geliefde Air uit Bachs Orkestsuite nr. 3.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb genoten van de gelinkte video, waar "a whiter shade of pale" op 1:49 min of meer naadloos overgaat naar "Air" van Bach, maar ben niet overtuigd van het verband. Dat geldt ook voor (evt. citaten uit) "wachet auf, ruft uns die stimme". Ik denk dat Procol Harum niet deze muziek van Bach ter hand heeft genomen bij het samenstellen van hun compositie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, ze zeggen zelf van wel. En zij zullen het wel weten, toch?