Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de tekst van de Radiotoespraak t.b.v. de tuberculosebestrijding (Koningin Emma, 1933)

Weet iemand de precieze tekst (of staat dat ergens op Internet) van de Radiotoespraak t.b.v. de tuberculosebestrijding, van regentes koningin Emma, in 1933? Zie filmpje

Toegevoegd na 45 seconden:
Natuurlijk hoor ik de tekst zelf ook wel in het filmpje, maar veel woorden versta ik niet goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
569

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is inderdaad lastig te verstaan.
De toespraak begint met:

"Meneer de voorzitter van de centrale vereniging ter bestrijding der tuberculose. U vraagt mij een kleine aanbeveling, in het belang van de aanstaande Emmabloem-collecte. Ik ben bereid hieraan te voldoen".

Hoe het verder gaat, kun je lezen in het onderstaande plaatje. Een artikel uit het Leidsch Dagblad van 22 maart 1933.

Er staat in die krant dat Emma zegt: ".........daar dreigt deze zoo noodzakelijke arbeid......." maar het "daar" zegt ze niet. En in de laatste zin staat in de krant "Uwen moeilijken, zegenrijken arbeid", maar ze zegt in het filmpje: hare ipv Uwen. Maar een kniesoor die daar op let. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding