Waarom is een basgitaar snaar dikker dan die van de gitaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.5K

Antwoorden (7)

Omdat... het een basgitaar is. Een dikkere snaar trilt langzamer waardoor de tonen lager zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikkere snaren geven een lager geluid kijk maar op de gewone gitaar daar zijn de laagste tonen ook dikker...

Dikkere snaren hebben een hogere vertraging en dus een lagere frequentie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die lagere tonen moet produceren. Hoe dunner een snaar, hoe hoger de toon klinkt. Probeer het maar eens met een elastiekje, hoe meer je dat uitrekt hoe hoger het geluid klinkt!
Amadea
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat komt meer door de spanning op het elastiekje. Hoe strakker je een snaar aandraait, hoe hoger de toon.
Amadea
12 jaar geleden
Door het uit te trekken wordt het elastiek toch zeker dunner?!
Bij een orgel kan je het ook goed zien. De hoge tonen komen uit een smal kort dun fluitje, en de lage tonen uit grote dikke lange pijpen.
Bass is een ander geluid dus een dikkere snaar geeft geen diiing maar dooong dieper geluid dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij moet ook langer zijn om die lage toon mooi weer te geven. Kijk maar naar een contrabas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het anders ook een 'gitaar' zou heten De basgitaar geeft lagere tonen af, en dasrvan het woord 'bas'. Anders zou de klank hetzelfde zijn als een normale gitaar.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe dikker de snaar hoe lager het geluid