Is dit niet ontzettend vals?

Luister eens naar dit nummer van Bob Sinclar. Om 1:00 begint het refrein. Vals als de klere als je het mij vraagt. Waarom brengen ze dat nummer dan toch in deze staat uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk nummer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kunt dat natuurlijk niet zien met je iPhone...

Antwoorden (1)

Vals is hier denk ik niet het juiste woord. Je hoort gewoon een heel karakteristieke stem, en de zanger kiest ook voor een soort tussenvorm van praten en zingen. Dat laatste is in het 2e gedeelte van het liedje heel duidelijk te horen.

Natuurlijk kun je erover discussieren of dit mooi of niet mooi is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat fans van deze meneer dit prachtig vinden, omdat het niet gelikt klinkt, er technisch niet zoveel aan is geprutst, en het allemaal heel puur en origineel klinkt.

Als een muziekproducer hetzelfde zou vinden als jij, en hij zou (bij wijze van spreken) de opname nog eens over doen, en het allemaal 100% perfect maken, dan zou er van het nummer niets over blijven.

Natuurlijk moet het niet te dol worden, maar veel muziekliefhebbers willen graag het idee hebben tijdens het luisteren, dat er door mensen wordt gemusiceerd, en niet door computers of allerlei andere hulpmiddelen, die in staat zijn perfectie af te leveren. Een kleine onvolkomenheid in muziek, kan je direct het idee geven dat je te maken hebt met echte mensen van vlees en bloed, en niet met een machine of robot.

Vooral in klassieke muziek, kom je soms zulke 100% perfecte opnames en uitvoeringen tegen, dat de lol er voor de luisteraar een beetje afgaat. In dit nummer speelt iets soortgelijks: door kleine onvolkomenheden wordt het juist interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mesher, leg mij eens uit waarom bij 100% perfecte uitvoeringen de lol voor de luisteraar er een beetje afgaat? Musici die hun vak serieus nemen doen juist hun uiterste best om een 100% perfecte uitvoering te realiseren. Dat kan ik veel meer waarderen dan dat één of andere zelfbenoemde "artiest" er maar wat op los bromt, zoals in dit voorbeeld. Dat geldt trouwens niet alleen voor klassieke muziek, maar ook voor pop en rock.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans, ik schreef erbij "het moet niet te dol worden natuurlijk". Aan musici die hun vak niet beheersen, en niet foutloos hun partijtje kunnen spelen, hebben we niks. Dus ik snap je precies. Een onvolkomenheid moet ook geen doel worden, want dan slaan we de plank ook mis. Dus graag 100% perfect, maar ook daar kun je in doorslaan. Als ik oude tv opnames zie van Herbert von Karajan met de Berliner Philharmoniker, dan zie ik alleen nog maar robots, en hoor ze eigenlijk ook. Ik vind het zijn charme hebben, als een uitvoerend musicus schitterend speelt, en net dat ene hoge nootje mist. Ik weet dan dat het er technisch uitgehaald kon worden, en dat het niet is gebeurd. Maar ik heb alle respect voor jouw mening, en ik snap je ook heel goed. En we zijn het er in ieder geval over eens, dat artiesten hun vak moeten verstaan, en hun uiterste best moeten doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, ik begrijp wat je bedoelt. Maar als zoon van een professioneel uitvoerend musicus kan ik je wel vertellen dat de perfect spelende musicus die toch net dat ene hoge nootje mist wel door de grond wil zakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we het helemaal eens zijn Frans! ;-) Hier een leuk voorbeeld; zal je als zoon van een uitvoerend musicus best aanspreken denk ik. http://www.youtube.com/watch?v=Zpf38dQpMzk Let eens op de hoorns in 0:40 sec en 1 minuut 08
Het is een beetje "vals", het gaat niet helemaal gelijk, en ze missen soms ook net een nootje.
Toch heb ik in mijn hele leven nog nooit zo'n schitterende uitvoering gehoord. De 2 heren daar betalen denk ik een prijs voor de prachtige en unieke klank van die oude hoorns. Het is namelijk onmogelijk om daar "perfect" op te spelen. Mocht je het toevallig ook mooi vinden: alle 6 de Brandenburgers staan op YouTube in dezelfde uitvoering met het Freiburg Baroque Orchestra. Ik kan er dag en nacht naar luisteren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha die is leuk.
Alles is een tikkeltje gammel daar; waarschijnlijk in een uurtje inelkaar geflanst..;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mesher..
"Vals is hier denk ik niet het juiste woord. Je hoort gewoon een heel karakteristieke stem"
Een karakteristieke stem, daar is niks mis mee. Het is niet toon zuiver. Dan is het vals. Als ik een gitaar bespeel die waarvan 1 snaar niet goed gestemd is, dan klinkt ie vals.
Zodra hij zingt "Love generation", dat zit tegen de noot aan. Net er onder.
Dat noem ik vals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt alle recht om dat "vals" te noemen. De vraag is alleen maar, of alles wat afwijkt, van wat wij als "zuiver" interpreteren, ook direct vals IS. Voor mij wordt het vals, als blijkt dat de beste man in het filmpje niet kan zingen, of er niet voor heeft gewerkt, om het "zuiver" te krijgen.
Ik heb toch echt de indruk dat hij vindt dat het zo moet, en bespeur geen amateurisme of gemakzucht. Beluister opera's van Mozart, in perfecte uitvoeringen, waar soortgelijke zaken optreden. N.l. een soort midden tussen praten en zingen. Ook dat kun je vals noemen, maar het is in feite een kwestie van smaak.