Als ik een instrumentale COVER versie van een lied koop is het dan mijn eigendom?

Moet ik me dan nog aan rechten,houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je de instrumentale cover-versie van een lied koopt, dan koop je het gebruiksrecht, en de drager. De CD (of tape, DVD, LP) is dan jouw eigendom, en je hebt tevens het recht gekocht, om die cover-versie te gebruiken, waar, wanneer en hoeveel je zelf wilt, voor persoonlijk gebruik. Het eigendomsrecht koop je niet, en dat recht blijft bij de maker van de cover. Natuurlijk is het ook mogelijk het eigendomsrecht te kopen, maar dat recht zal honderden of duizenden malen duurder zijn, dan alleen het gebruiksrecht. Soms kan dat lucratief zijn, want met het eigendomsrecht van de content, kun jij weer gebruiksrechten gaan verkopen. Natuurlijk zijn er ook tussenvormen te verzinnen. Je zou met de verkoper bepaalde afspraken kunnen maken in een contract. B.v. eigendomsrecht voor een bepaalde tijd, een gelimiteerde oplage voor het uitbrengen van een nieuwe CD met de oude cover, of het gebruik voor een specifiek doel, zoals één of meerdere concerten. In dat geval kan een (gedeeltelijk) eigendomsrecht vele malen goedkoper zijn, want dan is het eigenlijk geen eigendomsrecht, maar een zeer uitgebreid gebruiksrecht. Omroepen, filmproducenten, of makers van documentaires zouden daar gebruik van kunnen maken.

Ja. De persoon die de cover heeft gemaakt heeft daar rechten over.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100