Wie weet een goed oefen nummer voor de dwarsfluit?

Ik heb 5 jaar dwarsfluit gespeeld en nu 2 jaar al niet.
Ik wil het weer op gaan pakken, maar vooral de hoge noten lukken niet.
Heeft iemand een tip welk nummer ik het beste kan spelen om die hoge noten goed te oefenen en tips om sowieso beter dwarsfluit te spelen en die hoge noten mooi te halen?
Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.1K

Het beste antwoord

Als je hoge tonen wilt spelen moet je aan de 'U' denken. Het gaatje waar de lucht uit je mond komt wordt dan kleiner. Dit maakt het makkelijker om de noten te spelen. Ook moet je wat harder blazen.

Ik zou idd gewoon weer in je oude boeken wat beginnen te spelen. In de boeken van Horen, lezen en spelen staan ook goede stukken en uitleg. Maar misschien is dat ook wel wat te makkelijk voor jou omdat je al 5 jaar dwarsfluit hebt gespeeld. Dit is trouwens ook een leuk boek: http://www.huisvolmuziek.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=2149
Het is een dueten boek, maar je kunt hem ook wel alleen spelen. Er staan erg leuke en bekende stukken in. Die makkelijk te spelen zijn.

Ook moet je proberen weer een beetje conditie te krijgen met spelen. Probeer dus wel een paar keer per week te spelen en dan wat langer achter elkaar. Zo krijg je conditie en kun je misschien de hoge noten ook makkelijker spelen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips!

Andere antwoorden (2)

Mijn lerares dwarsfluit zegt altijd: gebruik je tong! Misschien heb je nog wat oude boeken. Daar staan vast wel liedjes in die een soort oefening zijn voor hoge noten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je de disneyboeken? Ik weet niet meer zeker, maar bij solos of die andere staat kiss the girl. Niet heel hoog ofzo maar wel grappig liedje en ook niet heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb die ooit wel eens gespeeld, maar ondertussen ben ik op een hoger niveau dan dat liedje.
Maar wel bedankt (:
Begin met liedjes met niet zulke hoge noten. Dit kan misschien saai overkomen op je, maar het is wel belangrijk. Je moet namelijk nieuwe ademsteun op bouwen, en pas als je weer goede ademsteun hebt, kun je de hoogte in. Kijk in oude lesboeken, ga naar de bibliotheek of zoek op internet voor muziek. Vaak leer je het mooiste spelen van klassieke muziek (technisch gezien), maar je kunt natuurlijk afwisselen met popmuziek.