De bass die je hoort in muZiek, is die altijd afkomstig van de bassgitaar?

Of kan er ook van andere instrumenten bass afkomen?
Bijv bij hardcore, waar komt die bass vandaan? Ik weet dat het meestal sampletjes Zijn, maar van welk instrument

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Van oudsher wordt in digitale/analoge muziek, een synthesizer gebruikt. Als er een basgitaar wordt gebruikt. In hardcore is dat ook het geval. De meest bekende bas van hardcore is de 'hoover' bass van Roland, MKS series.
Een synthesizer is een apparaat met oscilatoren die golfvormen opwekken. De bekende golfvormen zijn bv saw, triangle, square, sinus en pulse. Door de golfvormen te stapelen krijg je weer nieuwe sounds en krijg je ook vettere sounds. Daarna gaan ze door een envelope filter, daarna door een filter en daarna soms nog een LFO. Deze dingen beïnvloeden de golfvormen, zodat je andere sounds kan creëren. Hopelijk kun je hier wat mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de slechte ouwe tijd was het meestal een basgitaar, nog vroeger zelfs zo'n akoustische staande bas. Veel basgeluiden komen nu uit de synthesizer of een dergelijk toetseninstrument. Dat zijn vaak geheel elektronische geluiden, vaak ook kunnen dat loorspronkelijk opgenomen basgeluiden zijn.