Is een soort van Fairtrade voor muzikanten/musici een goed idee? Bestaat het al?

Ik bedoel: dat je kunt zien hoeveel de muzikant daadwerkelijk verdient van het bedrag wat jij uitgeeft aan muziek en andere producten erom heen: zoals t-shirts, badgets, tassen, etc.

Dat het wel eerlijk wordt uitbesteed en niet bijvoorbeeld allemaal naar de platenmaatschappij gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ik geloof wel dat er al zoiets is waarbij dat zo min mogelijk is.
Het beste kun je vaak naar de site gaan van de artiest.
Daar staat vaak aangegeven hoe zij graag willen dat je hun platen koopt.
Het kan natuurlijk zo zijn dat dat alsnog via een platenmaatschappij gaat, maar daar heeft de artiest dan ook zelf voor gekozen.
Soms kun je bijv. ook downloaden via hun site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is er niet en gaat niet werken ook omdat de platenmaatschappijen daar nooit aan mee zullen werken. Als ze wel meewerken maken ze minder winst óf omdat ze een groter deel aan de artiesten moeten afdragen óf omdat mensen minder kopen omdat de artiest er weinig aan verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord, bedankt. Het was misschien ook een domme vraag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het was geen domme vraag :) absoluut niet. het zou logisch zijn dat zoiets in leven geroepen wordt
wat let je? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als alle mensen zo zouden denken zouden we nu nog steeds in berenvellen rondlopen en in grotten wonen. Om met Cruijff te spreken: 'Je moet schieten, anders kun je niet scoren'.
Dat is een heel goed idee, zeker! +1 voor de vraag :)
Het bestaat nog niet, er zijn daarom steeds meer artiesten die cd's en merchandising in eigen beheer uitgeven, zodat de platenmaatschappijen niet zo belachelijk veel geld krijgen (en Buma Stemra ook niet).
Mijn vriend heeft zijn muziek ook in eigen beheer uitgegeven, hierdoor zat hij niet meteen vast aan een contract voor zo en zoveel albums maar bleef het leuk.
Echt een super idee :)