Indie is een stijl opzich, alternative is een verzamelnaam voor overige, niet- of onbekendgenaamde stijlen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-onjuist Indie kan ook een verzamelnaam zijn.
Indie kan ook een verzamelnaam zijn die haast nog breder is dan alternatief. Maar heeft veel meer te maken met het niet aan een grootplatenlabel gekoppeld zijn. Vandaar ook de naam (Indie)Independent.

Wiki:

Indie of indierock is een verzamelnaam die wordt gebruikt voor voornamelijk op rock georiënteerde kunstmuziek die zich over het algemeen laat karakteriseren door haar houding: een afkeer van commerciële muziek en een voorliefde voor het experiment. De naam komt van het Engelse woord independent, wat onafhankelijk betekent, hiermee refererend aan de DIY-houding van de bands of hun platencontract met een onafhankelijk platenlabel. Indiemuziek kan vrij divers zijn, van ambient tot heavy metal, maar meestal bedoelt men met de naam een subgenre uit de alternatieve rock, de zogenoemde indierock, die bekend werd door bands als Pavement en Sonic Youth.

Als je met indie de rock kant van het verhaal bedoelt is er meestal weinig verschil met alternatieve rock, behalve dan dat het wat vreemd zou zijn een alternatieve rockband indi te noemen als ze onder contract zouden staan bij een grote platenmaatschappij/platenlabel.

Maar met alternatief als je geen rock zegt kan je ook veel meer dan dat bedoelen er is ook alternatieve elektronische muziek.

Ook nog van wiki:

Alternatieve muziek (ook wel alternatieve rock, alt-rock of gewoon alternative) - in Groot-Brittannië bekend als indie