Hoe wordt dit op de piano gespeeld?

ik heb oefeningen op internet gevonden, maar ik weet niet zeker hoe ik het speel. (heb pas over anderhalve week weer les, anders had ik het aan mijn docent gevraagd)

Zie afbeelding:

Ik speel de toonladders zowel is dezelfde richting als tegenovergesteld. Ik snap deze noten alleen niet helemaal. Waarom staat er na de eerste twee maten de G-sleutel. en drie maten verder weer de F-sleutel?

Kan iemand deze beginneling helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Het beste antwoord

Die G-sleutel op de onderste balk wordt alleen gebruikt omdat je voor het noteren van de bewuste noten in de F-sleutel wel heel veel hulpstreepjes zou moeten gebruiken en het dus moeilijker leesbaar zou worden. Tel maar eens na hoeveel hulpstreepjes je zou moeten gebruiken om de hoogste noot (een hoge C) in de F-sleutel te noteren.

Het lezen van die maten doe je hetzelfde als wanneer het de bovenste balk zou zijn. De laatste noot in de F-sleutel is de centrale C, de eerste noot in de G-sleutel de D daarboven. De laatste noot in de G-sleutel is een E, de eerste weer terug in de F-sleutel de D eronder. Die hele balk speel je gewoon met je linkerhand, welke sleutel er wordt gebruikt zegt *niets* over met welke hand je speelt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om even de totale riedel te benoemen, je speelt:

c-d-e-f-g-a-b-c-d-e-f-g-a-b-c (vanaf de lage c steeds één witte toets naar rechts)

-b-a-g-f-e-d-c-b-a-g-f-e-d-c (vanaf de hoge c weer terug steeds één witte toets naar links tot je weer op je beginpunt bent)

En dat dus allemaal met je linkerhand.

Met je rechterhand speel je dezelfde riedel, maar dan begin je één octaaf hoger, bij de centrale c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo verdien jij dus al die punten! +11 bedankt dat is meteen helder!

Andere antwoorden (1)

Je moet op gegeven moment bij maat twee, waar de G sleutel staat, met je rechterhand die noten spelen. De G sleutel betekent dat je het met je rechterhand moet spelen. Dat er daarna weer de F sleutel staat, betekent dat je daarna weer met je linkerhand moet spelen!

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel!

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
na de tweede maat, moet je dus met je rechterhand twee keer dezelfde toonladders tegelijk spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm, over die toevoeging; Hoe kan ik met mijn rechterhand nou twee toonladders tegelijk spelen? Daarvoor snap zie ik de vingerzetting niet? Zucht....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat na acht jaar pianoles? De onderste balk speel je met links, de bovenste met rechts. De G-, of F-sleutel is alleen bedoeld als gemakkelijkste notatie voor de hogere en lagere noten en geven niet aan met welke hand je speelt. Ook als de onderste balk een G-sleutel heeft, speel je dus gewoon met links. Er zijn hele stukken met twee G-sleutels of twee F-sleutels. Tenzij je aan één hand tien vingers hebt groeien speel je die gewoon met twee handen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, dat klinkt logisch! Speelt ook logisch! Thanks Dus als de noten lager zijn dan de rechterhand gaan ze niet verder omhoog maar beginnen ze soort van overnieuw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wat Suzy zegt :)