Waarom wordt muziek mooi gevonden?

Muziek bestaat uit geluidstrillingen.
Waarom luisteren wij graag naar geluidstrillingen? Wat doet dat met ons lichaam of wat gebeurt er in onze hersenen, waardoor wij dat mooi vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk persoonlijk omdat geluiden en geuren worden opgeslagen in combinatie met emoties. Bewust en soms onbewust hoor je tonen/muziek die van binnen iets met je doen. Dit kan uiteraard positief of negatief zijn. Gekoppeld aan de voorkeur, die voor een ieder anders is, heeft de een meer met metal en de ander meer met klassieke muziek. Soms moet je muziek vaker horen om het te leren waarderen, je gehoor voor muziek kan namelijk ook veranderen.

Muziek is dus vaak gerelateerd aan emoties dat iets oproept en is vaak een samenspel van informatie van de verschillende zintuigen. Dit in combinatie met omstandigheden en stemming waarin je je op dat moment bevindt, kun je er van alles bij voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze trillingen raken een gevoelige snaar in de wereld van emoties waarbij niet vanzelfsprekend alle trillingen als prettig worden ervaren. Denk maar eens aan het geluid van een sirene en ook niet alle muziek wordt mooi gevonden.
Het is maar net welke emoties er bij jou worden 'losgemaakt'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek heeft een sterke invloed op onze hersenen waardoor er verschillende emoties vrij kunnen komen. Vandaar dat het mooi gevonden kan worden, maar het kan ook boosheid, angst of verdriet opwekken. Het ligt blijkbaar ook aan je eigen vermogen om je te kunnen inleven. Het heeft ook heel duidelijk te maken met de toonsoort waarin het gespeeld wordt en hoe dit ervaren wordt door de persoon die ernaar luisterd. Het kan ook van je stemming afhangen, hoe muziek geïnterpeteerd wordt.
Voor de eerste keer is bevestigd dat muziek smaak beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat wanneer energieke, zwaardere muziek wordt beluisterd, cabernet sauvignon wijn zestig procent krachtiger, rijker en robuuster smaakt dan in een situatie waarin geen muziek klinkt. Het onderzoek in de faculteit voor toegepaste psychologie is gebaseerd op ‘cognitive priming’ theorie, wat suggereert dat muziek specifieke gebieden van het brein stimuleert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis zit volgens mij al in de baarmoeder en dat je gezellig naar mama's hart en darmen lag te luisteren. Heel veel herrie en die herrie gaf nog een gevoel van geborgenheid ook. Een goede beat is niets anders dan een imitatie van de hartslag. En daarom vinden wij de rest van ons leven muziek mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
muziek kan ons troost geven in situatie`s omdat je een melodie of tekst zo mooi vind. het kan je herinneren aan een bepaalde leuke tijd? of een tekst kan op jou slaan, dat het je raakt enz.