Wie wil mij helpen, de titel van een klein klassiek muziekfragment uit een NTR documentaire te vinden?

In de documentaire over het Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe, zit een kort muziekfragment dat ik wel ken, maar ik kan niet op de titel komen. Is er hier iemand die het herkent? Ik wil heel graag weten wat het is!

http://player.omroep.nl/?aflID=12407305

http://ntrpodium.ntr.nl/page/archief/aflevering/12407305/ntr-podium

Het gaat om een fragment van 26 seconden, met zwartwitbeelden op de achtergrond van 12:56 tot 13:22, vrijwel direct na het Gloria van Vivaldi.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdikke, nu heb je me nieuwsgierig gemaakt. Ik weet het ook niet meer. Goeie vraag dus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haivon, ik heb de oplossing (met alle dank aan Amadea) gevonden. Lees de reactie even, bij het antwoord van haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk!
Ik ben ook niet zo heel erg van Mendelssohn, maar dit stukje is toch wel erg mooi.

Het beste antwoord

Er wordt bij verteld dat in die kerk een opname is gemaakt met de Chapelle Royale van werk van Mendelssohn. Volgens de discografie van Philippe Herreweghe zou het dan één van deze werken kunnen zijn:

Mendelssohn: Psalmen en Motetten. Eiddwen Harrhy, Hervé Lamy, Peter Kooy, het Collegium vocale en de Chapelle royale. Harmonia Mundi HMC 901272. 1987

Zelf ken ik het gezochte fragment niet, maar wellicht helpt het jou om te herkennen welke titel het betreft.
Vergeefse pogingen heb ik gedaan om de tekst te verstaan. Daarmee zou je het werk kunnen vinden door te zoeken bij http://www.recmusic.org/lieder/search.html .
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt me op het goede spoor gezet Amadea!
Toen ik de docu zag, was ik zo onder de indruk van al die schitterende muziekfragmenten, dat ik nauwelijks heb gehoord wat er allemaal werd gezegd. Viel trouwens ook niet mee, al dat Vlaams. ;-) Ik ben er dank zij jouw hulp nu uitgekomen. Het is de meezinger "Hór mein Bitten" oftewel "Hör mein Bitten, Herr (Psalm 55)".
De CD staat hier:
http://www.tradebit.com/filedetail.php/111665141-mendelssohn-motets
en daar is ook een kort fragment te beluisteren. (laatste nummer) Op youtube staan wel 12 verschillende versies, maar ik vind er geeneen echt mooi. Ik ben dan ook niet zo'n Mendelssohn fan, maar ik vond het in de docu zo schitterend gezongen. Nu op zoek dus naar een MP3 tje in de uitvoering van Herreweghe ;-) Zeer bedankt voor je hulp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer bedankt Amadea!

Andere antwoorden (1)

Mail de makers van het programma of de omroep waar het op was; zo ben ik ooit aan een heel mooie cd gekomen waar een fragment van afgespeeld werd (over de watersnoodramp in 1954).
Meestal krijg je antwoord; ze zijn dan blij dat je echt gekeken hebt.