Aanleg is altijd erfelijk. Wet je er vervolgens mee doet is training. Maar het verschil tusen goed en bijzonder is de aanleg, en die krijg je mee vanuit de bouw van je keel, je hersenen, je aanleg. Intrinsieke skills.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, zeker niet. Ik ben ervaren met zang. Ik treed veel op en heb o.a. veel met Alain Clark gezongen. Maar als ze dan vragen van wie heb je het moet ik altijd mezelf zeggen want in mijn familie kan absoluut niemand anders zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, voor een deel wel. Stemmen in een familie lijken vaak wel wat op elkaar. Mijn moeder kon goed zingen, ik ook. Muzikaliteit is deels erfelijk, de bouw van het stemapparaat ook.
Maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt leren zingen als je ouders dat niet kunnen. In principe kan bijna iedereen leren zingen. Veel doen, eventueel op zangles gaan.
En als je ouders wel mooi zingen, maar jij het nooit doet, of je stem verpest door veel te roken of te schreeuwen bijvoorbeeld, dan wordt het met jou niks.
Dus ja, deels erfelijk, deels aangeleerd.