wat is een goede soort gitaar voor een beginner?

voor ern mooi geluid

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
rose
12 jaar geleden
Welke prijsklasse?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een air guitar... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
akoestisch ik wil zelf liedjes kunnen schrijven en erbij zingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de prijs maakt niet uit zo rond de 100 tot 150 euro

Antwoorden (8)

Elektrisch of akoestisch, dat moet je je eerst afvragen.

Neem in ieder geval geen goedkope zooi om mee te beginnen, zo kan je de pret al gauw vergaan.

Leen er eerst een tijdje een om te kijken of het wat is, als je die mogelijkheid hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
akoestisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, Misschien zou je dit eens kunnen lezen. http://www.goeievraag.nl/vraag/goede-akoestische-gitaar-mee-beginnen.65319
Ik begon vanwege geld gebrek met goedkope zooi. Als je gedreven bent komt een goede gitaar later zelf wel. Heb je wel geld, dan is er inderdaad genoeg keuze. Ik zou voor de zekerheid iemand meenemen die er een beetje verstand van heeft. Dan is de kans dat je wat slechts koopt niet zo groot. En als je niemand kent moet je op je eigen gevoel afgaan. Speelt een gitaar niet lekker? NIET kopen!
Dan zal je er steeds tegen aan hikken.
Succes met je aankoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee manieren:
- iets lenen, krijgen of huren om te proberen zodat je weet waar je op moet letten als je iets gaat kopen. Zo heb ik het gedaan.
- naar een winkel gaan en uitproberen wat je lekker lijkt. Te goedkoop kan inderdaad teleurstelling geven, maar het ligt natuurlijk ook aan je budget. Ga niet direct te duur, want je zult later vast een nieuwe willen als het je bevalt en je weet wat je wilt.

De kwaliteit van een gitaar is, net zoals bij wijn, te herkennen aan de prijs. Hoe duurder hoe beter. Maar je zult zelf moeten bepalen wat jij lekker vindt spelen en een mooi geluid vindt. Vraag in de winkel om advies. Ga naar een winkel waar ze veel modellen hebben! Veel speelplezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gaat beginnen met gitaarspelen zou ik gaan voor een gitaar met nylon snaren, geen stalen snaren. Je hebt nog een eelt op je vingertoppen dus stalen snaren doen pijn. Een gitaar met nylon snaren is niet zo duur, dus ik zou gewoon even naar de muziekhandel gaan om te testen. Wil je toch een 'westerngitaar' dan heeft Fender een mooi klinkende, lekker spelende beginnersgitaar voor rond de 100 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt een gitarist in je hebt, maakt staal of nylon niet uit. Dat ga je gewoon aan de gang met wat voor handen is. Trouwens een beetje eelt is snel gekweekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor het eerst op gitaarles gaat, zul je ook het advies krijgen een gitaar met nylon snaren aan te schaffen (of zelfs te lenen). Er zijn veel mensen die stoppen met gitaarspelen omdat ze pijn in de vingers hebben.En wanneer heb je een gitarist in je? Als je kampvuurliedjes kunt begeleiden of kunt spelen als Carlos Santana?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik begon 33 jaar geleden deden mijn vingers ook pijn. En toen werden beginnelingen echt niet verwend met de gitaren van tegenwoordig.
Mijn gitaar kon je destijds op harp spelen, zo hoog stonden die stalen snaren.
Een 5 jarig voetballertje wordt ook moe en moet ook huilen als hij voor het eerst flink onderuit wordt gehaald, maar gaat door omdat het in z'n bloed zit.
Zere vingers of niet, als de gitarist dus in je zit, komt het wel goed. Kwestie van doorzettingsvermogen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@patcat Ik begrijp je reactie wel hoor en ben het met het meeste wel eens... maar als iemand vraagt wat een goede gitaar is om op te beginnen zou ik persoonlijk kiezen voor één met nylon snaren. Heb ik 18 jaar geleden ook gedaan. Verwend of niet verwend....
Ik zou op nylon beginnen; Hohner heeft een aardig klassiek gitaartje "Natuur" voor rond de E 100,-.

Toegevoegd na 10 uur:
Je zult toch zelf moeten kiezen. Het grote voordeel van een goede muziekhandel is dat je daar iemand op verschillende gitaren kan laten spelen. Zelfs binnen de zelfde serie kunnen gitaren heel anders klinken omdat het tophout nooit hetzelfde is en de een houdt nu eenmaal van een wat voller geluid en de ander van een droger geluid.
Binnen een serie is de afwerking meestal constant; je wordt er niet blij van als je je vingers open haalt omdat de fretten slordig zijn geplaatst of niet goed afgewerkt en ook niet als de snaren te ver van de fretten af liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een klassieke Esteve gitaar. Echt een supermooi en doorklinkend geluid (met Nylon snaren) Het is wel een dure gitaar (ergens in de 500) dus je moet er wel zeker van zijn. Mijn gitaar leraar had dit merk aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben begonnen met een akoestische gitaar(100 euro)
die gitaren hebben heel mooi geluid en als je op een akoestische de basis enz. snapt en je vind die saai worden dan zou ik een elektrische gitaar nemen die schijnen ook heel leuk te zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben begonnen met een akoestische.
En dat ging goed