Mag je een remix publiceren waarbij je alleen kleine stukjes van het originele nummer hebt gebruikt en de rest helemaal zelf hebt gemaakt?

Ik zou graag een remix willen publiceren op Youtube, maar ik vraag me af of je dat nou wel mag doen als je kleine stukjes hebt gebruikt (van ongeveer 2 seconden). Ik heb wel gehoord dat je maximaal 30 seconden van een ander nummer mag gebruiken, maar daar ben ik niet zeker van. Die stukjes heb ik wel meerdere keren gebruikt in mijn remix. Het zijn geen vocals.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of youtube het er af zal halen betwijfel ik met zulke kleine stukje,
Wat mag? Als een zeer klein stuk toch herkenbaar (specifiek van dat nummer) is, mag het niet.

Antwoorden (2)

Hey,
Op youtube kan dat helaas niet, naja het kan wel, maar de reputatie van je kanaal gaat direct naar beneden.
Je hebt last van auteursrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat mag niet. Dat materiaal is auteursrechtelijk beschermd. Je mag de stukjes die je gebruikt hebt, wel namaken en dan uitbrengen, maar dat is vaak lastig te doen.
Je kan ook om toestemming van de auteursrechthebbende vragen! Verder kun je natuurlijk de gok wagen, maar dan riskeer je dat de remix eraf gehaald wordt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook op namaken is auteursrecht. (Een coverband moet ook toestemming hebben of rechten betalen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nope... Dat is gelukkig vrij om te doen. Zolang je er geen geld voor vraagt heet het een bootleg. Dus als je het openbaar maakt zonder uit te brengen, mag dat gewoon.
En neem dat maar van mij aan, het is m'n werk.
Zo hebben wij bijvoorbeeld voor Milan en Phoenix de originele sample van "istanbul (not constantinople)" na moeten maken, omdat ze voor de originele samples geen toestemming kregen.