Welke liedjes zijn echt helemaal rechtenvrij?

Ik zoek liedjes die hellemaal rechtenvrij zijn. Dus liedjes waar ik gewoon een tekst kan op schrijven. En kan gaan in zingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.9K

Het beste antwoord

1.De auteurs, dat zijn de componist(en) en uitgever en, afhankelijk van het soort muziek, de tekstdichter(s). Het auteursrecht verloopt 70 jaar nadat de maker overleden is. Als dit niet het geval is, moet u toestemming vragen voor uw 'bruilofts-cd' aan de auteurs. In Nederland kunt u dit vragen via Buma/Stemra. Zij geven die toestemming (bijna) altijd in ruil voor een financiële vergoeding die dan weer naar de auteurs gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom, liedjes zijn compleet auteursrechten vrij als de maker ervan 70 jaar dood is en er geen verlengt auteursrecht is. Wel even controleren.

Voor de rest een aantal songs op soundcloud hebben aangepasten auteursrechten die stellen dat je ze kan gebruiken mits je de auteur vermeld op de gewenste manier van de auteur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gvrox
13 jaar geleden
Even die "punt 7" weghalen...

Andere antwoorden (2)

Er zijn veel sites die rechtenvrije muziek aanbieden. Zoek maar op "royalty free music".
Bijvoorbeeld deze site:
http://incompetech.com/m/c/royalty-free/index.html
bamibal
13 jaar geleden
Zogenaamd 'traditioneel' repertoire. En muziek van 'klassieke' komponisten, bijv Beethoven, Bach en Händel.

Maar gezien je vorige vraag, is mijn antwoord: Zoek een componist welke jouw teksten op muziek wilt zetten.

Plaats een 'advertentie' bij muziekscholen. Benader zangers/zangeressen welke jouw teksten zouden kunnen zingen. Zij kunnen je in kontakt brengen met de juiste componisten.

En je mag 'bestaande' composities gebruiken voor je eigen teksten.

Rechten kwesties ( is meestal geldelijke vergoeding) geldt voor opnames, loopt via Stemra. En bij uitvoeringen. Daar moet de zaaleigenaar voor zorgen.