bestaat er een nederlands muziekinstrument?

dan bedoel ik echt een oer hollands muziek instrument zo als de schotten de doedelzak hebben bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
11.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!

Antwoorden (6)

jazeker... de Hommel! Een Hommel is een muziekinstrument (een plankzither) uit de Lage Landen dat tegenwoordig met name in Zuid-Nederland en Vlaanderen nog gemaakt en bespeeld wordt. Het instrument staat ook wel bekend onder de namen Noardske Balke of Vlier. Het instrument is een voorganger van de hedendaagse dulcimer. Meestal is een hommel diatonisch (vandaar de 'ontbrekende' fretten op de toets), maar er zijn ook chromatische. Behalve de doorgaans unisono gestemde melodiesnaren zijn een aantal bourdonsnaren aanwezig die meestentijds meeklinken.

we lopen er niet zo mee te koop omdat dit niet echt iets is om trots op te zijn zoals de doedelzak (die niet schots is overigens)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een gek ding :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeetje ja daar kan je niet trots op zijn nee lol :P
ik heb flink gezocht, maar ik kon alleen vinden dat de piano nederlands is: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De piano is tussen 1698 en 1709 door Bartolomeo Cristofori in Florence uitgevonden, en heette toen pianoforte of fortepiano, of hammerklavier. Silbermann was een van de eerste Duitse pianobouwers, en Johann Sebastian Bach heeft ook al kennis gehad van diens instrumenten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piano_(instrument)
Een 'hommel' is een instrument uit de Lage landen dat tegenwoordig nog in Zuid Nederland en Vlaanderen bespeeld wordt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Woodknight.

Een draaiorgel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De foekepot (ook wel foetelpot) of rommelpot. Dit volksinstrument werd in de Nederlanden gebruikt voor het zottenfeest dat vooraf ging aan de vastentijd (vergelijkbaar met wat nu carnaval is). Het was een pot met daarover een varkensblaas. Een rietje dat door de blaas heen en weer werd bewogen, zorgde voor een mysterieus, oud aandoend brommend geluid.
De zottenfeesten verdwenen in de loop der tijd, wat bleef was de rommelpotterij waarbij kinderen langs de deuren gingen en daarbij bedelliedjes zongen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeetje dat klinkt ook lekker :P