Wat doen dj's als Tiësto bij een live optreden met zoveel knopjes?

Is het niet een kwestie van CD'tje draaien en doen alsof? Ik bedoel, je kunt net zo goed thuis alles afmixen. Klinkt hetzelfde en brengt geen stress met je mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
13.8K

Het beste antwoord

Een goede DJ heeft de mix nooit van te voren klaar!

De DJ heeft allemaal losse platen of CD's in de tas zitten, waarvan er één of meerdere nummers op staan.
Voorafgaand aan het feest zal hij globaal een beeld hebben van de platen die hij wilt draaien (nieuwe producties, hitjes etc.) en zal voor de rest van de platen moeten aanvoelen wat het publiek wilt horen.

Daarnaast moet hij de verschillende platen zelf in-mixen zodat alles allemaal gestroomlijnd verloopt. Tijdens het in-mixen gebruikt hij het grootste deel van de knopjes en schuifjes. Zo haalt hij bepaalde tonen weg en voegt hij andere tonen bij om het in-mixen zo geleidelijk mogelijk in te zetten.

Daarnaast kan een DJ ervoor kiezen bepaalde effecten te gebruiken zoals phasers en/of loopjes. Hiervoor dient hij weer andere knopjes te gebruiken.

Uiteraard probeert een DJ er altijd een grote show van te maken. Als dat het aandraaien van een knopje is, dan zal hij dat zeker gebruiken. Maar over het algemeen heeft het allemaal als doel om jou een onvergetelijke avond te bezorgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Thuis alles afmixen, zal uiteindelijk op een groot feest alle charme weghalen (kleine foutjes, briljante overgangen, het pauzeren van track om publiek op te zwepen.) Dan kan er net zo goed een bandje worden opgezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik geloof dat zijn mixen wel al klaar zijn, maar dat ze de mixkes nog aan elkaar hangen live. ze moeten proberen om alles synchroon te laten over gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak hebben ze de mix al klaar voor het optreden. Voor de show zitten ze een beetje aan de knoppen te draaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede Dj kan met effecten(dus die knoppen) een nummer of overgang interessant en leuk maken. Klik maar op mijn link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorop gesteld zijn veel van dat soort knopbewegingen overbodig om een succesvolle set te draaien. Maar je kan het geluid er wel gunstig mee veranderen en de het climax niveau verhogen. Door bijv. de bass op bepaalde momenten hoger te zetten, of de mid dan wel high tone.
Ook heeft het met effecten te maken. Ik denk niet dat hij zijn mixjes vooraf al klaar heeft - hij weet wel wat hij gaat draaien en in wlke volgorde, maar het is niet zo dat ie alleen op play en stop drukt. Maar dat tof doen met draaien aan knopjes heeft voornamelijk te maken met het veranderen van de lading van de track om de climax te verhogen. En inderdaad effecten als echo's / reverbs etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, een dj kan best een cdeetje opzetten en doen alsof. Sterker nog: een organisatie kan ook gewoon de radio aanzetten. Maar op die manier word je nooit de beste dj, en geef je nooit het beste feest. En dat is natuurlijk wel wat iedereen probeert. Als je een wanprestatie levert komen je bezoekers de volgende keer niet terug.
Dus zo'n DJ staat daar om een show neer te zetten. En die trekt alles uit de kast om het tot een unieke ervaring te maken. Aankleding, publiek, voorprogramma, platenkeuze, een mooie balans tussen bekende nummers en muzikale vernieuwing, technische hoogstandjes; alles telt mee.
Elke DJ neemt zijn bouwstenen mee naar een set; originele nummers, mixen van anderen, eigen nummers en eigen mixen. En daarmee moet hij het doen. Tiesto heeft wel eens gezegd dat hij aan het begin van een avond eerst drie platen draait die verschillende genres vertegenwoordigen om te kijken wat het beste aanslaat. En daar gaat hij dan verder op. DJ's antwoorden op de vraag 'wat onderscheidt jou van de rest?' vaak 'ik voel het publiek beter aan dan wie dan ook.' DJ's willen dus helemaal niet een cdeetje opzetten, die willen service op maat bieden.
Dimitri heeft zelf nooit een track geproduceerd, maar stond in top5 wereldwijd en was vermaard vanwege zijn unieke platenkeuze en de combinatie van verschillende platen, die soms 6 minuten door elkaar een compleet nieuw resultaat opleverde.
De mixtafels worden in de juiste handen muziekinstrumenten. Met heel veel mogelijkheden. En al die knopjes hebben hun eigen functie. Volumeniveaus, toonregeling, echos, vervormingen, loopen, teveel om op te noemen. Onderschat niet hoe je daar een een nummer mee kan vervormen. Veel dj's gebruiken dat uiteraard dankbaar.