Bestaat er 3d muziek?

ik heb surround geluid in me kamer, en bij sommige zenders op tv hoor je in de achterste speakers het publiek alleen en in de voorste de commentator enzo. Het geluid is dus gescheiden. Heb je dit ook met muziek? Hoe heet dit? en waar kan ik het kopen/downloaden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit bij sommige liedjes gewoon is wel vervelend als er een box of oortje stuk is hoor

Het beste antwoord

Ja dat bestaat inderdaad. Bekendste formaat is dolby surround, Dts, dtx of dolby digital. Meestal worden het aantal geluidskanalen aangeduid met cijfers. Mono is 1.0, stereo is 2.0, stereo met subwoofer is 2.1. Alles boven 2.1 heeft een 3d effect, bv 5.1 of 7.1 of zelfs nog meer in sommige bioscopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat dit dolby digital noemt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3D muziek bestaat niet, maar geluid kan natuurlijk wel via meerdere kanalen doorgegeven worden, zeer zeker nu met digitale tv. op een 'normale' coax manier kan dat (volgens mij), maar via digitaal wel. Info kan namelijk via het digitale stuk extra meegezonden worden, waardoor je kast weet welk spoor voor welk audiogeluid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan inderdaad 3d effecten op muziek zetten. Er is zo een geluidsfragment bekent waar het lijkt dat je bij de kapper zit wanneer je het beluisterd met en koptelefoon. hetzelfde effect (of toch in die aard) krijg je dus met 5.1 of 7.1 dolby surround.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Bestaat,
Bij elk lied is dat zo.
Het valt vaak minder op maar bij muziek is het bij bepaalde stukjes dat bijvoorbeeld de gitaar 25% naar links gepant is en de drums 10 procent naar rechts en de achtergrond zang 30 naar links.
Het is nooit zo dat alle geluiden in het midden worden afgespeelt, dan zou de muziek heel erg eentonig klinken.
Je moet maar eens een keer zorgen dat je ergens op je computer 2 balkjes hebt waarbij je kan zien hoe hard et geluid is bij het linker en rechter geluidskanaal, dit zal nooit even hard zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heet dit sterio geluid, dit heb je ook met muziek, bij je zijn van nick en simon is hiervan een voorbeeld, als je het orgineel met oortjes luister hoor je aan de ene kant nick en aan de andere kant simon