Hoe kan ik een trompet van binnen schoon maken?

Sinds kort speelt mijn dochter trompet bij een fanfare. Zij heeft daarvoor dus een te leen gekregen. Ik vind dat ding van binnen erg vies en heb het idee dat er allemaal schimmels in groeien. Hoe kan ik dit verantwoord schoon maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
4.4K

Het beste antwoord

Wat je nodig hebt:

Pluisvrije doeken
Ventielolie
Trompetveer
Monstukborsteltje
Poetsdoek (zilverpoetsdoek)
Zuurvrije vaseline of buizenvet

Trompet uit elkaar halen, alle ventielen uit de hulzen, doppen los etc (let op dat je weet welk ventiel de 1e is, de 2e enz, als dit er niet op staat even markeren bijvoorbeeld door er een bepaald kleur draadje om het ventiel te doen).

Bad vullen met warm/heet water. Doek in het bad of de wasbak doen en daar alle onderdelen voorzichtig op leggen. Een tijdje lekker laten weken en dan met de veer door de buizen. Hierna alles met schoon water afspoeken, en de buitenkant oppoetsen met de zilverpoetsdoek (of doek voor de gelakte, gouden versie) Bij voorkeur geen natte zilverpoets gebruiken omdat dat schuurt en ook andere onderdelen kan beschadigen.

Buizen en doppen invetten met vaseline en erin doen, vastdraaien. Ventielolie op de ventielen doen, deze in de ventielhulzen draaien tot ze klikken en dan bovenste dop aandraaien. Even blazen door het mondstuk (of je dochter laten doen) om te horen of de ventielen goed zitten.

Het mondstuk kan en mag uitgekookt worden. Even een stukje (vaat)doek in een pannetje en een tijdje laten koken. Dit vooral doen als de muzikant een koortslip oid heeft gehad, anders blijf je jezelf besmetten. Daarna even goed raggen met het monstukborsteltje en goed naspoelen.

Succes

PS Hebben ze deze instructies niet bij de fanfare? Bij ons krijgt iedere nieuwe muziekant een schoonmaaksetje met instructies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

FILMPJE!!!
(2 X per maand doen als je veel speelt)
Oh ja, Youtube is even down, later opnieuw proberen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top, +1
Mijn vriend speelt ook trompet. Hij maakt zijn instrument schoon met een speciaal borsteltje. Te koop bij elke muziekwinkel. Ook kookt hij regelmatig de ventielen en het mondstuk uit. Plus regelmatig alle onderdelen lekker in bad stoppen. Met een zachte zeep, goed soppen en nog beter omspoelen. Schoner kan het dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik speelde vroger in een jazband (gitaar) en ik meen dat de blaassectie een doek had met een lange dunne stok om deze door de trompet te halen. De saxofoons hadden een doek met een touwtje en een balletje eraan om de doek er doorheen te trekken.

Toegevoegd na 1 uur:
NB. Even nagevraagd. De trompet kan wel tegen wat water (mits je alles goed droogt en olie gebruikt voor de ventielen), maar niet tegen heet water. Lauw water met een sopje en dan onder de kraan is prima.

Onderstaande links geven nog wat mer informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al zeer goed advies gegeven. Misschien nog even dit: de binnenkant van het instrument doorspoelen met warm/lauw sodawater. Daarna goed spoelen met alleen water. Klinkt ouderwets maar helpt nog steeds.