Wie weet wat er gebeurd als een kruisteken/mol teken voor aan de notenbalk staat?

Graag een uitgebreide informatie. En als ze voor aan de notenbalk staat geldt het dan voor de hele notenbalk of voor de eerste maatstreep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.5K

Antwoorden (4)

Kruis is halve toon omhoog, mol teken halve toon omlaag. Staan de tekens vooraan de notenbalk bij de viool of Bas teken dan geldt dit voor het volledige muziekstuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje, het heeft me echt veel geholpen. =)
Wat aan het begin van de notenbalk staat geldt voor alle muziek die geschreven staat tot er een dubbele streep komt of gewoon tot het einde. Alleen toevallige voortekens gelden alleen voor de ene maat waar ze in staan. Bij één mol vooraan de balk speel je in het hele stuk Bes i.p.v. B en bij één kruis Fis i.p.v. F, wanneer het een stuk in de vioolsleutel betreft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na een dubbele streep kan er mogelijk een toonsoortwijziging optreden. Dat zie je dan doordat er dan geen, meer, of andere voortekens geschreven staan.
Amadea
13 jaar geleden
Nog een aanvulling op Amadea: toevallige voortekens gaan door bij een overgebonden noot, als er dus een boog over de maatstreep heen gaat, en er staan een bes of mol voor die noot, dan is de overbinding ook met bes of mol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
"bes" moet vermoedelijk "kruis" zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep helemaal gelijk
Als jij niets doet, gebeurd er niets. Er kunnen 1 of meerdere kruizen of mollen aan het begin van het muziekstuk staan. Dat betekend dat je voor het HELE muziekstuk b.v. bij l mol een halve toon lager gaat spelen, bij een kruis een halve toon hoger.
Er is natuurlijk altijd een tenzij; als voor een noot een soort vierkantje staat, krijgt die noot zijn eigenlijke waarde terug en dat telt dan voor de HELE MAAT,(stel dat er meerdere noten in die maat staan), dus niet voor het hele muziekstuk.
Soms staan er op iedere notenbalk de voortekens of alleen op de eerste, dat maakt niets uit als het dezelfde zijn.
Soms laat de arrangeur het laatste refrein in een andere toonsoort spelen, dan zie je op die notenbalk de voortekens veranderen. Die bepalen dan weer de waarde van de volgende noten.