Zijn er bepaalde tonen in muziek, die emoties oproepen?

Sommige passages in muziek lijken wel direct invloed te hebben, op mijn traanklieren of lachspieren..
Is er een (wetenschappelijke) verklaring hiervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MarieAnne, hé de "brown note".. ergens wel jammer dat die niet bestaat.. :D

Het beste antwoord

Ja, die zijn er. Nou en of!

En componisten van filmmuziek maken hier al bijna een eeuw gebruik van.
Veel filmmuziek is gebaseerd op het Schillinger Systeem, bedacht door Joseph Schillinger (1895-1943) waarbij de componisten feilloos een sfeer kunnen oproepen door enkel de muziek. Maar het zijn niet alleen melodieën, accoorden en ritme die dit bepalen. Ook de toonsoort waarin een stuk staat heeft grote invloed. Zie alle links hieronder, waarin ook een tabel te vinden is van toonsoorten en de sfeer die ze oproepen.

David Lucas Burge kan alles over vertellen hoe je kunt leren 'kleur horen' en een absoluut gehoor trainen - elke toonsoort heeft daarin zijn aparte kleur en sfeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nou wat dus blijkt is dat mensen op een bepaalde manier reageren op muziek die tijdens de zwangerschap vaak werd waargenomen. Zo zijn er opvoedkundige theorieën die beweren dat bepaalde muziek een kind in het moederlijf kan beïnvloeden. Maar of dit nader onderzocht of zelf bewezen is weet ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er tonen zouden zijn in muziek die emoties oproepen, dan zouden dat in ieder geval niet de tonen zelf zijn, maar de volgorde van tonen. En dan laat ik de duur van die tonen voor het gemak maar even weg. Tonen in een bepaalde volgorde, dat wordt vanzelf een melodie, of liedje.

Als wetenschappelijk aangetoond zou kunnen worden, wat de perfecte volgorde is, dan zou dat een goudmijn betekenen voor platenmaatschappijen en artiesten. Want alles in muziek slaat pas aan, als het een bepaalde emotie oproept. Het kan dus wetenschappelijk niet worden aangetoond.

Het kan trouwens ook via een omweg. Een melodie, (de basis van een compositie) hoeft helemaal niet aan te slaan, maar kan b.v. door het gebruik in een film, opeens een hit worden. Want dan gaan mensen die muziek associeren met de film, en komen de emoties vanzelf.

Bij een muziekstuk of liedje zijn er overigens veel meer zaken belangrijk dan alleen de tonen of de volgorde ervan. Het timbre, of de klankkleur, de instrumenten, het tempo, en vooral wie het uitvoert, en hoe hij/zij dat doet. Hetzelfde liedje kan door artiest A gezongen een flop worden, en gezongen door artiest B, een hit. Of, zoals je zelf zo mooi schrijft: bij artiest A zullen je lachspieren in aktie komen en bij artiest B misschien de tranen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als wetenschappelijk aangetoond zou kunnen worden, wat de perfecte volgorde is, dan zou dat een goudmijn betekenen voor platenmaatschappijen en artiesten." Maar dat is (!) het. In de filmindustrie wordt er gretig gebruik van gemaakt.
Emoties ontstaan in de hersenen en ook muziek kan doorwerken in de hersenen. Er zijn inmiddels aanwijzingen gevonden dat er diverse chemische stofjes bij gevoelens betrokken zijn. Ons lichaam maakt zijn eigen drugs die ons een ontspannen en gelukkig gevoel geven.
Dit zijn de endorfinen.
Dit maakt dat een marathonloper bijv. zich prettig voelt door de endorfinekick na het lopen.
Ook muziek kan heel wat losmaken in je hersenen. Daarom luisteren we graag naar muziek en kunnen er vrolijk bij worden, dromerig, verdrietig, gestresst en ook gelukkig. Iedereen ervaart muziek weer anders, dit ligt eraan hoe je zelf met je emoties omgaat en welke emoties het dichtst bij je liggen. Ik ben zelf een heel gevoelig type en kan ineens tranen op voelen komen bij een muziekstuk/-klank die me onder de huid gaat. Dat zijn dan klanken of een melodie die me iets doet. Het komt ook wel voor dat ik een stem op de radio hoor zingen die voor mijn oren afschuwelijk klinkt, of saaie eentonige dreunmuziek die me gaat irriteren en soms maakt een bepaald soort jazz me gestresst en onrustig. Dit zal iedereen hebben en waardoor het precies komt daar kan geen wetenschapper precies op antwoorden. Ze onderzoeken dit al jaren. Wat ik beschreef daar zijn ze al achter dat dit zo is en er zijn zelfs muziektherapeuten die hun beroep ervan hebben gemaakt d.m.v. muziek patiënten te behandelen en er zijn zelfs zorgverzekeingen die dit vergoeden, dus muziek veroorzaakt zeker weten emoties!
13 jaar geleden
Als het alleen aan de muziek zou liggen, dan zou iedereen dezelfde reactie hebben.
(Muziek) geluid is een trilling en als die overeenkomt met de trillingsfrequentie van jouw emotie dan voel je dat, soms als verdriet maar kan ook angst of blijdschap zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje onzin en vraagsteller doelt juist op de uniformiteit.
Muziek heeft macht.
Ja, ze kan het hele gamma van menselijke emoties bespelen — van droefheid en bewogenheid tot liefde en vreugde.
Muziek kan kalmerend werken maar ook opzwepen tot woede. Ze kan aanzetten tot godsvrucht en ontaarding stimuleren.

Muziek wordt voor veel dingen als katalysator gebruikt!
Waarom denk je dat er in winkels zoveel muziek wordt gespeeld?
De reclame-industrie maakt daar gretig gebruik van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, wilde je +en...
Voor het voorbeeld van muziek in winkels.
(haal er maar eentje bij mij af, haha - neeeeee tuurlijk niet) ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
foei! -2! (lol)
Even terug naar de vraag: ja. Er zijn tonen die lichamelijke reacties teweeg brengen. Wat vervolgens weer emotie kan brengen. Ook tonen die we zelfs niet bewust waarnemen. Het meest duidelijk zijn echter de associatie tonen. De luisteraar heeft een bepaalde associatie die zorgt voor emotie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeld?
Geen tonen, wel klanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het piano spelen hoor je vaak droevige, blije, woedende en verliefde tonen duidelijk. Mozart maakte veel van deze muziekstukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger, in de tijd van de klassieke muziek en daarvoor, was men van mening dat modaliteit/toonsoort van invloed was op het gevoel dat de muziek opwekte.

Volgens de Grieken bijvoorbeeld wekte de Mixolydisch (G majeur) droevenis op. En volgens Strauss werd je vrolijk van D majeur.

Zie de bronnen voor meer voorbeelden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb wat de ouden zeiden niet gecheckt, maar ik merk wel dat als ik op m'n gitaar bepaalde akkoorden speel, of een paar noten uit een bepaalde toonsoort, dat ik daar toch wel een bepaald gevoel aan koppel soms. Nou speel ik nog niet zo lang, maar toch...