Waarom gebruiken klassieke musici altijd bladmuziek bij optredens terwijl pop/rockmuzikanten alles uit hun hoofd doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Het beste antwoord

Dat is omdat klassieke muziek veel complexer en ingewikkelder is en onmogelijk uit het hoofd te spelen. Bovendien staan er in de bladmuziek, behalve het notenschrift, nog vele andere belangrijke aanwijzingen die bv de dirigent laat aantekenen tijdens de repetities. En rock/popmuziek kent binnen één nummer zeer weinig tempowisselingen, vergeleken met klassieke muziek. Ook dat wordt in de bladmuziek aangegeven. Ook wordt klassieke muziek meestal gespeeld door een orkest van soms wel 100 man, terwijl een rockband meestal maar 5 leden telt. Goed samenspel zou dus ook niet mogelijk zijn zonder blad.

Toegevoegd na 29 minuten:
Het is voor 5 rockmusici beter te doen om helemaal op elkaar ingespeeld te zijn dan voor de 100 man in een klassiek orkest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat woorden makkelijker te onthouden zijn dan elke noot uit elk stuk. Bij pop en rockmuziek is daarnaast vaak de band ook met bladmuziek of gewoon via een CD schijfje natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich kan een muzikant een nummer wel uit zijn hoofd spelen als het moet,
Kijk maar naar de solisten.

Maar buiten de hierboven genoemde feiten speelt een rockband slecht een beperkt repertoire.
Een klassiek muzikant speelt honderden stukken en steeds weer andere.
Dan zijn alle specifieke aanwijzingen die er zijn en zijn genoteerd niet te onthouden.

Daarnaast heeft pop, rock etc. een stuk vrijheid in de muziek wat de muzikant zelf kan doen.
In de klassieke muziek gaat het er om de muziek zo juiste mogelijk te spelen zoals de componist het wilde met daarbij de interpretatie van de dirigent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak hebben ze informatie van grepen bv. C, D, of Dm7.
boven de muziek staan. Of spelen ze van TABs.

De muzikant weet dan welke noten daarbij horen. Door het oefenen kennen ze die dan uit het hoofd. Dat is makkelijker dan het notenschrift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rock/pop bands (de bekende dan) die spelen niet meer van Tabs...die spelen gewoon akkoordenschema's op papier af.
tabs is heel onduidelijk, tenminste als je even snel wilt lezen.
Wat ook een belangrijk punt is, is dat symfonie orkesten kortere tijd hebben om in te studeren. Veel te maken hebben met gast dirigenten en 3 weken later weer een compleet nieuw repertoire hebben. Bandjes spelen akkoorden en ieder optreden hetzelfde repertoire.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal onzin. De enige reden is dat pop/rock veel vrijer is.
Bovendien kennen die muzikanten elkaar door en door. Ze zijn gewoon veel beter in improviseren.