Wat maakt een componist een beroemde of grote componist?

Is er literatuur te vinden over dit onderwerp, dus de kenmerken die alle 'grote' cq/ 'beroemde' componisten gemeen hebben/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Veel componisten, die we vandaag de dag beroemd vinden, zijn vroeger niet eens zo bekend geweest. Rond 1700 had men bijvoorbeeld liever de Duitse componist Telemann dan zijn tijdgenoot Bach.
Het belangrijke element in 'het beroemd' worden, zit vaak in een totaal andere hoek dan de 'oersnaar'. Natuurlijk zijn er componisten geweest die die kracht wel meteen wisten te bereiken, neem bijvoorbeeld Chopin of Mozart. Maar dit waren vaak virtuozen waar de menigte niet omheen kon.

De meeste componisten die vandaag de dag beroemd worden gevonden zijn in hun tijd vaak ondergewaardeerd.
Wat een componist beroemd maakt, is dat hij anders is dan anderen. Iets componeerde wat totaal niet in 'de regels' van die tijd paste. Deze 'rare' wendingen inspireerde soms componisten van latere tijd. Als dit gebeurd, is er geen ontkomen meer aan dat deze originele componist een plekje in de geschiedenisboeken verovert. Ook al waren de latere componisten misschien beter, ze waren niet origineel genoeg en kwamen vaak ergens verstopt in een rijtje componisten achter de 'originele' componist te staan.

Als een componist dit heeft weten te bereiken en veel andere componisten heeft beïnvloed, kan worden gezegd dat hij beroemd is. Doordat dit 'proces' vaak tijd nodig heeft, wordt zo'n componist vaak na zijn tijd beroemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn uniek, componeren iets unieks en ontmoeten de juiste personen op het juiste tijdstip....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat het gezegde: De tijd zal het leren.
Bij die beroemde componisten heeft de tijd het geleerd.

Er is gebleken dat ze na een tijdje niet ""gedateerd"" waren, maar nog steeds aanspraken. Kennelijk hebben ze een ""oersnaar"" in de mens getroffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet al te lang leven vaak worden ze na de dood pas erkend.

Gr Peter
http:/www.petervaneert.nl