Wat bedoelde Boudewijn de Groot nu eigenlijk met zijn liedje 'Waterdrager'?

Veel liedjes van Boudewijn de Groot zijn diepzinnig of hebben een onderliggende betekenis. Waterdrager is een mooi liedje, ik ken de tekst maar van de onderliggende betekenis kan ik echt geen chocola maken.

Of is er gewoon geen diepere betekenis dan dat die waterdrager niet helemaal spoort tussen z'n oren en denkt dat de zee leegverdampt als hij niet de hele tijd met water loopt te zeulen?

Toegevoegd na 29 minuten:
Lennaert Nijgh schreef de tekst, dus eigenlijk moet ik natuurlijk vragen wat hij er mee bedoelde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je natuurlijk gelijk in Fynnya, ik zal het nog even bij de vraag zetten!

Het beste antwoord

De zee is een inspiratiebron voor kunstenaars. Ook componisten en tekstdichters laten zich graag inspireren door de woelige baren, waaronder Lennaert Nijgh.
’Waterdrager’ ontstond eind jaren zestig, in de periode van de plaat ’Picknick’. Beelden wordt opgeroepen van een man die water naar de zee draagt, ’want de zee moet gered van de zon’.
Lennaert Nijgh had tijdens het schrijven van de tekst het verhaal van ’De Japanse Steenhouwer’ van Multatuli voor ogen. Vooral de paukslagen voorafgaand aan het refrein zijn indrukwekkend. Sommigen zien in de ’Waterdrager’ de arbeiders die zwoegen tot ze er bij neervallen.
Er worden ook diepere betekenissen aan toegeschreven.
’De zon = de oorlog, het water = de vrede, de waterdrager = de Messias. Dat was destijds de psychedelische uitleg’, schrijft ’Marijke’ onder het filmpje op de site YouTube.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb meer het vermoeden dat het diepzinnige kwam uit het rookgerei van Boudewijn toenertijd.
Staat me ook nij dat hij eens behoorlijk stones in een intervieuw zat
13 jaar geleden
M.i. beschrijft hij daar een Don Quichot achtige figuur, een soort wereldverbeteraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water naar de zee dragen is een gezegde of een spreekwoord en dat betekent: iets naar een plaats brengen, waar er al genoeg van is. iets overbodigs doen.

En als ik zo naar het liedje luister (Die ik overigens nog niet eerder gehoord had), dan heb ik het idee dat hij het simpelweg heeft over eb en vloed en tegelijkertijd heeft hij het over het nut(teloze) van werken.

Waarom iets doen wat je elke dag opnieuw moet doen??

Vind dat je er eigenlijk niks diepers achter moet zoeken.

De arbeider ziet de zee droog vallen (eb) smorgens en vind het nodig om water te gaan halen om t aan te vullen.

"De zee valt, de zee daalt
en brandend rijst de zon omhoog.
De bange waterdrager haalt meer water
want de zee valt droog."

vervolgens is de arbeider hard aan het werk om het allemaal weer op normaal niveau te krijgen en tegen de avond is het aangevuld en gaat de arbeider weer slapen.

"De zee kust, de zee blust
en dooft de hete avondzon.
De waterdrager slaapt en rust,
tevreden dat hij het halen kon
en de zee heeft gered van de zon.
En de zee heeft gered van de zon. "

En ja, de zon is nogal warm dus dat gaat op een gegeven moment wel een pijnlijk gevoel worden vandaar het laatste couplet. En zeg nou zelf... aan het eind van je werkdag ben je kapot en doodmoe...

De volgende dag gaat de arbeider precies hetzelfde doen, vandaar ook "water naar de zee brengen"....

dus niet teveel achter zoeken zou ik zeggen ;)