Wat is het verhaal achter 'Adagio in G mineur' van Albinoni?

Niet noodzakelijk maar liefst met bron.

Waarom is dit muziekstuk geschreven? Of wat symboliseert het, wat is het verhaal dat het stuk uitbeeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5K

Het beste antwoord

Nou, dan kan je al beginnen met de informatie dat het stuk tóegeschreven is aan Albinoni. Maar tegenwoordig weet men dat de componist Remo Giazotto was.
Deze Italiaanse musicoloog schreef het in 1949. Hij zei het te hebben gebaseerd (gereconstrueerd) op een in het klad geschreven stukje muziek van Albinoni, wat hij vond in de ruïnes van de in de tweede wereldoorlog gebombardeerde Saksische Staatsbibliotheek in Dresden (toen hij de biografie aan het schrijven was). Het zou hebben behoord tot het langzame deel van een triosonate. Er stonden fragmenten voor basso continuo op, en de eerste zes maten - die nu door orgel worden gespeeld. Giazotto kende het werk van Tomaso Albinoni doordat hij daar een systematische catalogus van heeft gemaakt. Hij schreef ook biografieën over componisten, naast Albinoni o.a. Vivaldi. Waarschijnlijk zou Albinoni het stuk persoonlijk niet herkend hebben; het werd 207 jaar ná zijn dood gepubliceerd.
Het verhaal van Remo Giazotto klopte niet. Nadat in 1990 de Saksische Staatsbibliotheek al beweerde nooit een dergelijk manuscript bezeten te hebben, gaf Giazotto enkele jaren voor zijn dood toe, dat hij het stuk zelf had gecomponeerd. Tomaso Albinoni werd postuum wereldberoemd met een stuk van een ander!
Giazotto stierf in 1998, en daarom is de compositie auteursrechtelijk beschermd tot 2068.

(Voor deze informatie heb ik stukjes teksten uit tientallen websites aan elkaar verbonden; het is niet te doen om al die url's hierbij onder elkaar te zetten).
Amadea