wat voor invloed heeft de boring van een blaasinstrument op zachte of scherpte toon

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4K

Het beste antwoord

Heel veel,
Een grote boring geeft een wat opener toon.
En kleine boring wat ronder

Een grotere boring speelt ook wat makkelijker aan
Maar de wijze van lakken is ook erg van invloed, Een koperen heeft een rondere toon dan een verzilverde.

Zelf speel ik een trompet met grote boring en verzilverd.
Maar dan wel weer een mondstuk met kleine cup omdat ik jazz speel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de hoogte van de toon heeft het geen invloed. Maar wel op de klank. Een grotere boring zal een warmere en vollere klank geven dan een kleine boring.
Luister maar eens naar het verschil van een trompet met een grote boring (warm/vol) en deze van een trompet met een kleinere boring (schel/fel).

De keus hangt af van het soort muziek dat je maakt. Speel je regelmatig klassieke stukken in kerken bijvoorbeeld dan wil je warm en vol klinken.
Speel je in een circus orkest dan speel je met een kleinere boring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet alleen de breedte van de boring maar ook de breedte en diepte van de cup. Een brede cup geeft over het algemeen ook een bredere volle toon, maar vergt meer conditie. Een smallere spreekt makkelijker aan, klinkt scheller maar geeft een minder mooie diepe toon. Een iets rondere cup geeft ook een rondere toon.

Als je een goed advies wilt over een nieuw mondstuk, kun je eens naar Henk Rensink gaan. Deze is gespecialiseerd in het aanmeten van mondstukken. Hij bekijkt oa je longinhoud, de kracht in je lippen, je gebit en je blaastechniek. Daarna probeert hij een aantal mondstukken bij je uit. Het is mij prima bevallen.