is er een website waarop ik in een oogopslag kan vinden op welk album een single van oorsprong staat?

Ik zoek bij zoveel mogelijk nummers uit de radio 2 top2000 de albums waar de nummers van oorsprong op voorkwamen. Nu is het met de grote hits geen probleem, op Wikipedia heeft zo'n nummer een aparte pagina en daar staat in het overzicht aan de rechterkant van welk album het afkomstig is. Van de minder grote nummers is het een heel zoekwerk van welk album de singles komen, de tracklists nalopen van alle lp's of cd's van die artiest uit die tijd zie ik dan als enige oplossing, als die tracklist dan te vinden is en dan maar hopen dat ik goed zit.

Nu zag je op muziekzenders op tv als er een clip getoond werd, niet alleen de naam van artiest en het nummer, maar ook de naam van welk album het afkomstig was en wat de uitgever was. Is er zo'n soort database op internet beschikbaar?

Een nummer waar ik nu een album bij zoek is bijvoorbeeld "voor haar" van Frans Halsema, de eerste vraag is dan natuurlijk, is het wel als onderdeel van een album uitgebracht? De informatie zal wel na veel lezen en zoeken te vinden zijn, maar als ik dat nog bij 1900 nummers moet doen ben ik volgend jaar nog bezig met zoeken. Als het niet anders kan, dan moet het maar, maar als er een makkelijkere manier is, hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Antwoorden (4)

Via de website www.last.fm kun je zoeken op nummers. Vervolgens krijg je te zien van welke artiest het is, en een hele lijst met welke albums het nummer allemaal opstond. Volgens mij is de database aardig groot.
Kimath
13 jaar geleden
Ik denk dat je de beste informatie nog van de wikipedia kan krijgen, daar zie je al dat Voor Haar alleen als single was uitgebracht en op een verzamelalbum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
discogs is een site waar heel veel op staat qua muziek LP / of op singel of op CD of op casettebandje. ten opzichte van googelen zal dat zeker tijd schelen
13 jaar geleden
Allmusic.com is ook behoorlijk uitgebreid.