Mag een muzikant een muziekstuk als zijn eigen compositie aanduiden als het stuk sterk lijkt op een door een ander gecomponeerd stuk?

Voorbeeld: Chuck Berry schreef en zong eens het nummer "Promised Land". De melodie lijkt sterk op het nummer "Kisjeskearl" van Normaal, gecomponeerd door volgens mij ene Mighelbrink of zo, en ook op het nummer "Campingvogn" van Öystein Sunde, een Noor die de compositie aan zichzelf had toegedacht. Kijk ter vergelijking even op YouTube.

13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Zolang een liedje niet letterlijk (melodie of tekst) wordt overgenomen is er niets aan de hand. Dat komt omdat er in muziek (net zoals in taal) bepaalde wetmatigheden zitten. In melodielijn, ritme, harmonie etc. In de westerse muziek doen we dingen nu eenmaal op een bepaalde manier, en dan lijkt alles snel op elkaar.
Bijna ieder muzieknummer is wel terug te voeren naar weer een ander eerder verschenen nummer.

Als je als componist er echt van overtuigd bent, dat een ander dat niet zelf had kunnen bedenken, zonder jouw creatie, dan kun je naar de rechter stappen. Hij oordeelt dan, of er sprake is van plagiaat of niet. In het geval dat de rechter oordeelt, dat het gejat is, moet het wel heel veel overeenkomsten vertonen. Zowel in producten van fabrikanten (senseo) en televisieprogramma's (klasgenoten, blik op de weg) is het algemeen aanvaard, dat een beetje jatten wel mag, en ook niet altijd te voorkomen is.

Overigens kun je als componist ook een liedje maken, dat heel sterk op een bestaand nummer lijkt, zonder dat je daar kwade bedoelingen mee hebt. Je kunt je laten inspireren, bewust of zelfs onbewust. Vaak maakt de componist van het originele liedje er dan geen punt van, en vindt het juist een hele eer, dat een andere componist zich heeft laten inspireren door zijn werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
The Beatles met Roll Over Beethoven en The Rolling Stones met Carol. Ze hebben veel zelf geschreven, maar deze nummers hebben ze aan Chuck Berry toegeschreven. In de gevallen van Normaal en Öystein Sunde is dat niet gebeurd. Even afgezien van de vraag, of Chuck Berry het wel of niet goed vonden dat zij zijn melodie overnamen, vind jij, objectief gezien, het wel of geen plagiaat? De nummers zijn via YouTube te beluisteren. Het gaat om:
Chuck Berry - Promised Land (oorspronkelijk nummer)
Normaal - Kisjeskearl
Oystein Sunde - Campingvogn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer dan mijn persoonlijke mening ;-)
Het lijkt wel verdacht veel op elkaar. Maar ik denk de reden ook wel een beetje te weten. Vooral in dit soort muziek heb je te maken met een akkoordenschema, en dat is in al die liedjes gewoon hetzelfde. Dàt is dus het "probleem" niet zo, maar wel, dat de melodie erboven, ondanks een paar nuanceverschillen, ook bijna hetzelfde zijn. Kortom: eigenlijk zijn het dezelfde liedjes. Toch denk ik dat er uiteindelijk geen sprake is van plagiaat. Over akkoordenschema's heb ik ook nog wel een aardig voorbeeld. Wel veel moeilijker te horen, maar het toont aan, dat vooral accoorden-schema's vaak hetzelfde zijn.
Beluister eens Madonna - Power of Goodbye, en Frank Boeijen - Kronenburger Park. (allebei op youtube)
Totaal verschillende liedjes (melodieen) en ook een verschilllend tempo, maar de opvolging van accoorden zijn precies hetzelfde. Als je wat meer van muziek afweet:
Het schema is: E mineur - C majeur - G majeur - A mineur
corzijlstra
13 jaar geleden
Zojuist heb ik de 2 melodieën beluisterd. Ze waren inderdaad totaal verschillend. Over de opvolging van akkoorden gesproken. Dat heeft toch meer met de muziekstijl te maken? Bij b.v. housemuziek is de opvolging van akkoorden toch ook vaak hetzelfde?
Over Öystein Sunde gesproken, ik heb wel eens gehoord/gelezen, dat Eric Clapton en/of Mark Knopfler van mening zouden zijn, dat Öystein Sunde de beste gitaarspeler van de wereld zou zijn. Hij is hier niet zo bekend, kennelijk omdat zijn teksten in het Noors zijn.

Andere antwoorden (1)

Het mag als ze er een andere draai aangeven. Nemen ze de melodie over dan moeten ze die melodie overkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord op mijn antwoord op het antwoord van mesher. Vind jij dat Normaal en Öystein Sunde hier wel of geen plagiaat hebben gepleegd?