Waarom worden in muziek dubbel kruisen gebruikt? Ik ben 8 jaar en snap daar niets van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
6K

Het beste antwoord

Een kruis komt uit de standaard voortekens. Een dubbelkruis zet bij dat standaard kruis nog een extra halve toon verhoging. Een C# zit bijv. tussen de C en de D, een halve toon hoger dan de C. En C## (Cisis) is weer een halve toon hoger. Het is dan dezelfde greep of toets als een D.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kan ik me voorstellen, ik vind het ook met mijn elf jaar pianoles heel vervelend als er dubbele kruisen in een stuk voorkomen. Eigenlijk is het systeem van notenlezen heel erg wiskundig en moeilijk, en ik kan me voorstellen dat je het gek vindt dat een cisis, dus C##, gewoon een D is, en waarom de componist dan niet gewoon een D neerzet. Het heeft alles te maken met het systeem van de toonladders. Als je voor de C## een D zou gebruiken, sla je de C dus eigenlijk over en dat 'mag' niet. Daarom wordt de C## gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent dat je een noot die al verhoogd was nog een keer verhoogd.

De toonladder van C bevat geen kruizen: C, D, E, F, G, A, B. Als je hier een noot verhoogd dan gebruik je één kruis. Voorbeeld: Je wilt een C+ akkoord (ook wel C augmented) spelen. Dit betekent dat je de 1, 3 en #5 moet spelen (de 1e noot van de C-toonladder, de 3e noot van de C-toonladder en de verhoogde 5e noot van de C-toonladder)

Stel nu dat we in de toonladder van F# spelen. Deze bevat al 5 kruizen: F#, G#, A#, B, C#, D#, F.
Stel nu dat we F#+ willen spelen, dan spelen we weer de 1e, 3e en verhoogde 5 uit deze toonladder, dat worden dan: F#, A# en C##, oftewel, een verhoogde F, een verhoogde A en een verhoogde verhoogde C. De C is twee keer verhoogd. Natuurlijk klinkt deze hetzelfde als een D, maar theoretisch is het een C die 2x verhoogd is.

Toegevoegd op 30-05-2009 09:48:29
Ik ben het voorbeeld van het C+ akkoord vergeten. Dat is dus: C-E-G#. (En het F#+ akkoord dus F#-A#-C##.)