Wat is een slimme/handige volgorde van instrumenten bij het schrijven en opnemen van een nummer?

Stel je gaat samen een nummer bedenken, is het dan bijvoorbeeld handig om eerst teksten te hebben, of begin je juist bij een drumritme?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Wij beginnen bijna altijd met een ''stukje'' wat iemand heeft verzonnen kan een bas loop een gitaar stukje zijn.

Daar gaan we op jammen dan zoeken we een passend stukje erbij met een bridge er tussen en als dat allemaal loopt komt de zanger en neuried er een soort van zang op. Als we dan alles bij elkaar hebben werken we het verder uit en schrijft de zanger de text.
Dan spelen we het 100x of zoiets en elke keer komt er iets bij wat leuk is kan een break zijn kan een solo zijn

Dit is geen standaard manier maar denk vertel toch ff.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, persoonlijke ervaringen:D +1

Andere antwoorden (4)

Ik schrijf zelf eerst de tekst en dan bedenk ik wat ik op de gitaar erbij speel en hoe ik de tekst ga zingen. Veel populaire artiesten schrijven of laten hun tekst ook eerst schrijven voordat ze het nummer op gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen slimme of 'domme' manier om te beginnen. Als je naar de geschiedenis van de popmuziek kijkt, dan zijn alle variaties aanwezig: eerst ritme, of ideeën ontstaan op bijvoorbeeld gitaar of piano, of eerst tekst. Veel liedjes zijn ook ontstaan door spelen op een begeleidingsinstrument waarbij de bespeler tekstueel vrij aan het associëren is (gewoon wat woorden die lekker klinken).

Het hangt er wel een beetje van af wat je wilt. Zwart-wit bekeken: wil je een krachtige boodschap overbrengen dan begin je eerder met een tekst. Maak je dansmuziek, dan komt de muziek vaak eerst en is de tekst minder van belang.

Maar het allerbelangrijkste is: veel ideeën uitproberen, en in de eerste fase niet te kritisch zijn op jezelf. Vaak blijven de beste ideeën hangen, en die kun je dan verder uitbouwen. Muzikaal en/of tekstueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keith Richards beschrijft hoe hij liedjes heeft leren schrijven in zijn biografie "Life".
Het vergt veel leeswerk, maar geeft goed inzicht in hoe hij van niets af aan begonnen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het handig als 1 iemand al wat voorwerk heeft gedaan. Als je dan samen een nummer wilt schrijven, heb je alvast een begin.

Je kunt inderdaad (zie vorige antwoorden) een nummer schrijven op een bepaald basloopje, maar het gevaar bestaat dat dat later te horen is. Je herkent zulke nummers vaak wel, bijv. 'als de morgen is gekoooomen' van Jan Smit. Die eerste regel blijft het beste hangen. Dat is dus de basis van het nummer geweest en de rest is erbij verzonnen.

Verder maakt het meer uit hoe goed je met elkaar kunt samenwerken dan hoe de volgorde van schijven is. Voel en vul je elkaars intenties goed aan?

Bij het opnemen is het handig als je met de drums en de bas begint. Dan heb je de basis van je nummer en kunnen de andere instrumentalisten zich goed oriënteren op inzet e.d. Denk er wel aan dat de drummer eerst aftikt...