Hoe zet ik dit ritme het beste om ? (Zie uitleg)

Ingewikkelde vraag, met vermoedelijk een ingewikkeld antwoord, maar op hoop van zegen dan maar...

Mijn dochter (die nooit les gehad heeft trouwens) 'moet' (heeft zich opgegeven en de juf heeft haar iets te hoog ingeschat op basis van de stukken die ze op het oog heeft ingestudeerd) voor de kerstuitvoering de pianobegeleiding spelen voor het eindlied op de wijs van Aux Champs Elysees.

Nu kan ik noten lezen en dus wel heel iets helpen, maar het hele stuk (alleen akkoorden op hele tellen in 4/4 maat trouwens ) staat in een strakke vierkwartsmaat en het liedje 'voelt' meer driekwartsmaat. Dat zal aan het (Swing)ritme liggen. Maar dat zegt me helaas weinig; zo ver ben ik nooit gekomen.

Maar hoe moet ze het nu spelen zodat het toch goed klinkt ? Steeds de eerste en derde tel langer aanhouden en de tweede en vierde korter ?

Ik heb zo ongeveer alle mogelijke versies die ik kan vinden op Youtube afgedraaid, maar duidelijk wordt het me niet.

Het zijn steeds groepjes van twee dezelfde akkoorden (grotendeels). Als het allemaal áchtse noten waren snapte ik het wel, maar met kwart noten kom ik er gewoon effe niet uit.... Bovenaan de muziek staat wel 'swing' en dan een plaatje van 2 achtste noten aan elkaar is 1 kwartnoot en1 achtste noot. Zo zou het dus moeten klinken. Maar het stuk bestaat uit uitsluitend kwart noten. Het origineel echter, heeft wel degelijk een strak vierkwarts-ritme (zie filmpje) .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.8K

Antwoorden (5)

Het veranderen van het ritme is geen aanrader, maar er is wel een mogelijkheid. Tel in plaats van tot 4 maar eens tot 2. (1,2,1,2,1,2 enz.) Samen met de melodie lijkt het al meer op een mars en dit is een stukje gemakkelijker te spelen omdat het ritme hiervan natuurlijker in het gehoor ligt.

Tevens is het altijd beter om het langzaam aan te leren. Eerst de akkoorden met links, vervolgens de melodie met rechts en daarna langzaamaan stukjes samen spelen.

Veel succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens: Swing betekent dat je de kwartnoten niet strak moet spelen, maar nét iets buiten de tel. Zorg er wel voor dat je dit op zo'n manier speelt dat je na een stukje melodie wel weer tegelijk met de akkoorden uitkomt.

Ik zou in dit geval beginnen met eerst het strak aanhouden van het papier met de akkoorden en de kwartnoten. Als dit eenmaal goed loopt, kan er meer geswingd worden met de melodie.

Eerst het stuk goed kennen, vervolgens de swing erin gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lastig, kun je niet een plaatselijke muziekjuf inhuren voor 1-2 x om jullie hier mee te helpen (is toch niet niks zo'n uitvoering, wil je toch goed voor de dag komen). Of zoek op marktplaats, misschien is er wel een conservatorium student die een zakcentje wil bijverdienen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ; ja, mijn andere dochter zal het maandagmiddag aan haar pianolerares vragen, maar eerder lukt helaas niet, en dat zou een heel weekend oefenen (of: verkeerd oefenen) schelen, dus ik dacht : ik gooi een balletje op.
Probeer de begeleiding een beetje lui te spelen, dus steeds in het ritme taaa-ta-daaa-ta etc. Leg dan ook een beetje meer nadruk op de langere noten en minder accent op de kortere. Dat is hoe het bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zoiets meen ik ook te horen - alleen zijn dit dus alleen maar accoorden, die je ook prima ' heel' kunt spelen, als je maar in swing-ritme de melodie (die zij NIET hoeft te spelen) speelt/zingt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ook de begeleiding moet in swing, anders gaat de zang ook recht zingen. Immers de zang hoort van de begeleiding HOE het moet, zij zelf bepaalt WAT ze zingt.
De truuk is dat je met de linkerhand kwarten netjes op de tel speelt, maar dat de rechterhand met "huppeltjes" daar net tegenin gaat. Dat geeft het swingeffect. Probeer het bijvoorbeeld eens met lopen. Marcheer eerst samen op de vierkwartstellen. Een, twee, drie, vier - twee, twee, drie, vier - drie, twee, drie, vier - vier, twee, drie, vier. Dan blijft dan één marcheren, en de ander gaat huppelen. De huppel gaat zo: een, tweeje, drie, viere - twee, tweeje, drie, viere - drie, tweeje, drie, viere - vier, tweeje, drie, viere. Telkens bij tweeje en viere maak je een huppeltje. Als je dan zorgt dat de nadruk op "je" en "e" komt te liggen, dan krijg je die gewenste ritmeverschuiving. Succes en veel plezier ermee!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bladmuziek die ik heb ziet er echter totaal anders uit en is alleen voor de begeleiding bedoelt ; de melodie staat er niet op, wel een tegenmelodie met de linkerhand, en de accoorden met de rechterhand. De truc zit hem in die accoorden : ik neig ze gewoon op de volle tel te spelen, maar van de juf moet ze het dus in swingritme spelen, en daar wordt het tricky....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar de bladmuziek boven kijkt,zie je echt dat de
begeleiding strak is vanaf de vijfde maat. Echter de begeleiding van de eerste maat staan de noten van de begeleiding in groepjes van twee. Dat geeft een iets ander effect. Misschien is dat per couplet of refrein
toe te passen. Het klinkt ook swingend door de gitaar.
Je kan dan met je linkerhand de akkoorden een swingend effect geven Heb ik net geprobeerd.
Echter je moet het van de melodie hebben. Het makkelijkst is toch de strakke akkoorden en
de bovenhand het swingende gedeelte.
die moet het maken. Sukses
Je kunt de vierkwartsmaat ook in triolen "denken". Tel 1 en tel 3 zijn hele tellen, tel 2 en tel 3 triolen: je telt dan: 1, 2-ne-me, 3, 4-ne-me, waarbij je in het triolenfiguur de middelste noot (de "ne" tijdens het hardop tellen dus)weglaat, niet speelt dus. Tik dit b.v. eens mee met Champs Elysees. Om te verduidelijken wat ik bedoel: luister op het filmpje, aan het begin wat de leraar speelt op zijn bekken, dat is met een "jazzfeel".
(vergeet de snaredrum, luister alleen naar wat hij op zijn bekken speelt.)

http://www.youtube.com/watch?v=4L1xKHiviEw