Wat doet een 'Director of photography' precies bij het maken van een film?

Want een fotograaf houdt zich toch bezig met voornamelijk stilstaande beelden? Wat houdt deze functie dan in de filmwereld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Hij bepaalt de filmlook in akkoord met eventueel een art-director en een decorbouwer. Hij bespreekt met hen bepaalde vormen, kleuren, kostuums en contrasten. Daarnaast heeft hij een primaire functie bij het uitlichten van de decors, de keuze van de pellicule, de objectieven, het eventuele gebruik van filters en het laboprocedé dat zal toegepast worden.

Men kan stellen dat de DOP heer en meester is over al het visuele. Hij is ook de grote baas van de cadreur en de camera-assistenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij heeft de leiding van camera en licht. Hij is de technische regisseur.