Wat is een Blockbuster?

Bij de promo van Veronica films hoor je altijd ''vanavond de Blockbuster'' avond van.....''......wat IS het?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Een blockbuster is een film die enorm veel kijkpubliek genereert. Zo eentje die in de eerste week na de premiere al heel veel bezoekers naar de bioscoop verleidt. Dus als Veronica een blockbuster programmeert, verwachten (hopen) ze veel kijkers...

Toegevoegd op 29-04-2009 19:03:00
voor de zekerheid nog een linkje:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er is ook een Nederlands woord voor;
Kaskraker
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kaskraker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd gelijktijdig geantwoord. :)
En zo is het gekomen:

"Het woord blockbuster stamt uit de periode van het Hollywood Studio Systeem (1917-1947) dat werd gekenmerkt door het kartel van de acht grote studio's ofwel 'Majors' (Loews-MGM, Paramount Publix, Fox Film Corporation, Warner Bros, RKO Pictures, Universal Pictures, Columbia Pictures en United Artists). De vijf studio's waren verticaal geïntegreerd, ofwel in bezit van niet alleen de productie- en distributiefaciliteiten, maar ook van eigen bioscoopketens. In deze periode werden films gemaakt en verhuurd volgens een stelsel van 'zoning' en 'block booking'. Bioscopen hadden binnen de geografisch verdeelde territoria vanwege de verticale integratie het alleenrecht op filmvertoningen ('zoning'). De term 'block booking' betekent dat bioscopen alleen films konden afnemen in verplichte blokken van succesvolle en minder succesvolle films, die opeenvolgend vertoond moesten worden. De 'block buster' is een film die door zijn succes afstak tegen de rest van de films uit het blok (het blok 'doorbrak') en dus over een langere periode bleef draaien."