Is de film "the exorcist" gebaseerd op een waargebeurd 'verhaal'?

Exorcisme lijkt me vanuit de kerk wel bekend te zijn geweest vroeger. Ook misschien wel angstvallig stil gehouden.

Maar is de film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. En verhaal dan tussen aanhalingstekens.
Evenals wat er in de film gebeurd met het hoofd draaien, of voorwerpen door de lucht smijten via gedachten, enz.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik zeg niet dat exorcisme bestaat. Ik vraag alleen of het gebaseerd is op een eerder verhaal/ervaring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Ja het is gebaseerd op het verhaal van Robbie Mannheim. Dit waar gebeurd verhaal is de basis voor The Exorcist van William Peter Blatty. Maar verhalen van bezeten mensen en exorcisme bestaan in alle religie en worden onder bepaalde omstandigheiden tot de dag van vandag uitgevoerd.
Ik weet dat de Vaticaan en de Joodse opper Rabbinaat hebben bestande protocollen voor exorcisme en er zijn specifiek Rabbijnen en priesters die bezetenheid mogen bepalen exorcisme mogen uitvoeren.

Bovennatuurlijk verschijnsels zoals koud temperature in de kamer, spontane beweging van voorwerpen, verandering van stem bij slachtoffers en het verschijnen van lidtekens in bepaalde vorm worden in dit soort gevallen vaak vermeld.

Maar wat het echt is niet weet niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, gdanonym, dat kan niet, want exorcisme bestaat niet. Dat is weer zo'n verzinsel van de kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exorcisme bestaat wel degelijk, maar de vraag is of de redenatie erachter (duiveluitdrijving) klopt.
Persoonlijk denk ik niet dat iemand 'bezeten' kan raken door de duivel of andersoortige vreemde geesten.
The story was inspired by a documented exorcism that was performed on a 14 year old boy named Douglas Deen in a rural area near Washington D.C. Unexplained phenomena came from his room such as strange noises, moving furniture, and the bed shaking. A Roman Catholic priest was called in, and an exorcism performed. The events were not as extreme as the ones portrayed in the movie. After a period of two months the strange occurrences stopped.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Horror is nep. Exorcisme is nep. Films zijn neo. Behalve de Titanic.
Bronnen: