Waar kun je oude films bekijken?

Vroeger had je een videotheek in Nijmegen waar je heel oude klassiekers kon huren. Nu alles digitaal gaat en via streamingdiensten vind ik het heel lastig om oude films te vinden. Zelfs heel beroemde klassiekers zijn nergens te vinden of wel maar weet ik het niet. Wie weet waar ik oude beroemde films tijdvak 1920 tot 1980 kan streamen of kijken bijvoorbeeld bioscopen of filmzalen die regelmatig klassiekers op de agenda hebben staan.

2 maanden geleden
criseyde
2 maanden geleden
Heb je al eens bij Beeld en Geluid gekeken? https://www.beeldengeluid.nl/collectie?cookies_done=1
LeonardN
2 maanden geleden
@criseyde
Ik vind daar weinig als ik een (oude) film invoer. Kan je aangeven hoe jij de site gebruikt?
Lydiadada
2 maanden geleden
Ja, dank je wel. Hier zijn vele mooie televisiefragmenten te vinden en ook wel wat films, zoals die van Bert Haanstra. Maar wat ik zoek is meer speelfilms, oude Hollywoodklassiekers maar ook bijvoorbeeld oude franse speelfilms.
Castle
2 maanden geleden
123movies heeft een abonnement met oude en nieuwe films. Ik weet alleen niet of dit wel helemaal legaal is want er staan ook films op die in de bioscoop draaien.

Antwoorden (2)

Je kunt een hoop oude films bekijken bij streamingdiensten. Als je niet weet welke streamingdienst wat heeft, zijn er weer sites die dat laten zien. Uiteindelijk zal niet elke film via een streamingdienst te zien zijn (net als vast niet elke oude film te huur was), dan kan je natuurlijk gewoon kijken of de film op schijf verkocht wordt. Oude films in bioscopen is helemaal een gelukstreffer.

Een site die laat zien welke film waar te streamen/kopen valt is:
https://www.justwatch.com/nl

Pathé doet soms "oude" films
https://www.pathe.nl/classics?&special=classics
Nu staat er een film (The Notebook) die nog van na 2000 is, dus is oud natuurlijk relatief.
===
De Nederlandse vatiant van JustWatch is https://www.film.nl/film
Toegevoegd op 5 februari 2024 16:20: bron, tekst
2 maanden geleden
Als je bij YouTube classic movies toetst komt er veel oud spul naar boven.
2 maanden geleden