Worden bioscoopfilms vaak ingekort wanneer ze op dvd of blue-ray verschijnen?

Zo ja, waar (op welke site) kan ik dan makkelijk de verschillende tijden vergelijken?

LeonardN
3 maanden geleden
Definieer "vaak".
Er zijn films die bekend staan om hun meerdere uitgaven. Denk aan de oude Star Wars trilogie, of Blade Runner. Met natuurlijk vaak een iets andere looptijd. https://en.wikipedia.org/wiki/Versions_of_Blade_Runner https://en.wikipedia.org/wiki/Changes_in_Star_Wars_re-releases https://soundsofcinema.com/2021/03/movies-with-multiple-versions/ Naar mijn weten is dat echter eerder uitzondering dan regel. Daarnaast kan er een technisch verschil zijn als het gaat om een 24hz release(bioscoop framerate) en een 25hz (Europese) release. Die is dan 1/25ste sneller klaar en geeft ook vaak een verkeerde toonhoogte (als deze niet is terug gepitched).
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/991036
Hoewel ik gok dat de meeste blu-rays gewoon in 24fps worden gemaakt, ook in Europa. Maar ik zou denk ik het proces omdraaien. Dus eerst een film uitzoeken, en dan heb je zo gevonden welke releases er bestaan, mochten er meerdere bestaan.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Volgens mij heb je op DVD's juist vaak meer filkm dan in de bioscoop - extra scenes, bloopers etc. Maar precieze lengtes zijn bij mij ook niet zo bekend.
Vortexxx
3 maanden geleden
Ze worden niet ingekort, maar versneld, het is een oude truc die nog steeds bij Radio gebruikt wordt om meer hits per uur te draaien. Bioscoop is 24fps, als je dat niet in een 3:2 of 2:3 pulldown converteert dan zal de film op DVD in 25 fps een tikkeltje sneller afspelen.
LeonardN
3 maanden geleden
@Vortexxx
1. Jawel, er zijn legio films te vinden die werkelijk langer of korter zijn op schijf dan in de bios. Echt knipwerk, hele scenes soms. Zie mijn reactie hierboven voor allerlei voorbeelden. Dat is dus niet altijd het effect van 24fps>25fps speed up. 2 "het is een oude truc die nog steeds bij Radio gebruikt wordt om meer hits per uur te draaien." Staat compleet los van elkaar. Bij de radio is het een methode om meer nummers per uur te draaien Commercieel verhaal. Voor film is het een technisch verhaal. Het is niet zo dat Veronica denkt we gaan het lekker opsnellen zodat we meer films uit kunnen zenden, maar aangezien je dat zelf lijkt te snappen zie ik niet hoe je de twee als eenzelfde truc kan zien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Ik heb 2 voorbeelden: Gravity (2013) waarbij naar mijn herinnering inde bioscoop veel meer cycli met aanstormend ruimtepuin voorbij komen dan op mijn schijfje staan. Prometheus (2012) waarbij in mijn herinnering diverse scenes met 'spookbeelden' van vluchtende oude aliens zaten. Op het schijfje komen we meteen bij de sleutelscene (en dan later nog de scene van de piloot, die voor mijn gevoel ook ingekort is) Het waren vooral die scenes die in de bios de spanningsboog op bouwden. Die spanningsboog en de uitleg die het er mee gaf lijkt weg gevallen op de schijfjes.
LeonardN
3 maanden geleden
Gravity Ik gok dat dat dezelfde film is in de bioscoop als op de schijf. IMDB geeft 91 minuten aan. De schijf ook. Prometheus, geeft met de voorgestelde steekwoorden al snel dit soort links:
https://www.movie-censorship.com/news.php?ID=3792
Heb je op je schijfje van Prometheus gekeken of er nog allerlei bonusmateriaal op staat?

Geef als eerste antwoord