Sonnenallee was omringd door controverse ten tijde van de release. Het was de eerste film, nog voor het succesvolle Goodbye Lenin, die de DDR komisch portretteerde.
Sonnenallee werd met meer dan twee en een half miljoen bezoekers een enorme hit in Duitsland en werd meerdere malen onderscheiden.
Inhoud: Micha en zijn vrienden leven in de DDR van de jaren 70. Ze wonen in de Sonnenallee, een bijzondere straat die in West-Berlijn begint en in Oost-Berlijn eindigt. Het huis waarin Micha woont is klein en zijn buren zijn lid van de Stasi. Micha's oom smokkelt alles wat los en vast zit naar het oosten en zijn moeder wacht al jaren hopeloos op een pas om naar het westen te kunnen vluchten.
Maar Micha heeft andere dromen, hij wil graag een popster worden. Hij brengt veel tijd door met zijn vrienden, ze luisteren illegaal naar de Stones, en hij wordt smoorverliefd op Miriam, die eigenlijk geen Ossie wil.
SimonV
2 jaar geleden
De film 'Sonnenallee' gaat over pech hebben.
De Sonnenallee in Berlijn lag voor de val van de Muur grotendeels in West-Berlijn. En voor een klein gedeelte in Oost-Berlijn. De film (gemaakt in 1999) gaat over dat kleine stukje in Oost-Berlijn.
Bron: https://duitslandinstitiuut.nl/naslagwerk/591/sonnenallee-1999
De film speelt in de jaren zeventig van de vorige eeuw (jaren voor de val van de Muur in 1989) en tekent de machteloosheid van de 17-jarige hoofdpersoon in dit gedeelte van de Sonnenallee, ten tijde van het DDR-regime. Terwijl enkele meters verderop in de straat, aan de andere kant van de Muur, een grenspost is met een uitkijkplateau voor toeristen.
De veel bekeken film oogstte zowel veel positieve kritieken als veel negatieve kritieken.
Toegevoegd op 04 november 2021 11:00: tekst