Waarom worden veel programmas zoals family Guy uitgezonden op comedy central en fox?

3 jaar geleden
1.2K
LeonardN
3 jaar geleden
Ah ik denk dus dat je iets probeert te vragen als:
Vraag:
Hoe kan het dat 1 programma/serie door meerdere zenders wordt uitgezonden. Neem Family Guy, dat is toch van Fox, hoe kan dan Comedy Central ook deze serie uitzenden? Antwoord: Door het bemachtigen van (tijdelijke en vaak ook regiogebonden) uitzendrechten. Zo kan je in de VS FamGuy op Fox zien en in Nederland op Comedy Central. Het kan dus zo zijn dat CC afdwingt dat Fox Nederland de serie dan niet uit mag zenden in Nederland.

Het beste antwoord

Omdat men geld verdient aan het uitzenden van die programma's via de reclame-inkomsten. Als je zwart beeld uit zou zenden zou dat aanzienlijk minder kijkers trekken dan dat je een tekenfilm uitzendt op een tekenfilm/komedie zender.
Daarnaast zijn waarschijnlijk tekenfilmseries als family guy relatief goedkoop qua rechten.

De serie is gemaakt voor Fox dus zullen zij bepaalde rechten hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Family_Guy
Comedy Central zal de uitzendrechten voor bepaalde landen hebben verkregen.
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Ach juist ja, Naja ik bedoelde dus meer van, SpongeBob zal toch niet opeens uitgezonden worden op Cartoon netwerk. Begrijp je wat ik bedoel?
Bedankt voor uw antwoord trouwens!
LeonardN
3 jaar geleden
Ik snap totaal niet wat je bedoelt.
Als morgen Spongebob op Cartoon Netwerk zal ik daar niet van staan te kijken. Het wordt op dit moment door Nickelodeon uitgezonden (volgens mij zijn de rechthebbende en is het door hen gefinancierd), maar dat betekent niet dat Cartoon Netwerk en Nickelodeon niet een overeenkomst kunnen maken dat Cartoon Netwerk bijvoorbeeld alle oude seizoenen uit mag gaan zenden voor een X bedrag per jaar. Het gaat allemaal om RECHTEN. Wie heeft de rechten voor een serie. En aan wie verkoopt deze de rechten. Liggen de rechten bij een zender die alleen de serie uitzend op die zender, of sluiten ze deals?
Mikaapje
3 jaar geleden
Juist nou ondanks dat je me vraag niet begrijpt heb je wel het antwoord gegeven die ik zocht :)
LeonardN
3 jaar geleden
Denk ook eens aan buitenlandse series. Denk aan The A-team. Die wordt in allerlei landen op allerlei zenders uitgezonden. Hier in Nederland dacht ik door RTL, maar de serie zelf is met medewerking van NBC tot stand gekomen (of iig daar origineel op uitgezonden).
Elke buitenlandse maar ook elke Amerikaanse zender kan proberen de uitzendrechten te bemachtigen voor een bepaalde tijd en bepaalde regio, zolang ze maar voldoende geld bieden. Vaak zijn die rechten dan wel zo afgesproken dat dan RTL de enige is die het dan in NEDERLAND uit mag zenden. Dus SBS mag dan vaak niet meer de rechten bemachtigen, zo staat dan in het contract.