wat is eigenlijk het plot in "La dolce vita"?

ik heb de oude film "la doice vita" gekocht en nu al enkele keren bekeken. ondanks de beschrijving en het herhaaldelijk kijken begrijp ik er niks van. ik snap het verhaal niet, het lijkt voor mij een aaneenschakeling van flarden. Ik voel ook geen spanning over hoe het zal aflopen, omdat ik het verhaal niet zie.
Op internet vind ik telkens de beschrijving dat journalist Marcello het decadente leven van de beau monde enerzijds afkeurt en anderzijds er ook niet van los komt.
Maar de rol van Emma is me niet duidelijk bv. en ook de rol van Magdalena niet. En de filmster die Ekberg speelt; ook dat is me niet helder, men maakt er zoveel misbaar over maar ze zien elkaar maar kortstondig en die fonteinscène... nou.
Kan me iemand het plot vertellen? Waarvoor dank!

4 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Fellini wordt in relatie gebracht met het doorbreken van de vierde wand. Hij was niet geïnteresseerd in het verhaal, maar wilde het publiek juist interesseren in het vertellen van een verhaal. Een plot is dus helemaal niet belangrijk. Dit is terug te zien in scènes waarbij het publiek direct wordt benaderd door een filmpersonage. Door middel van een blik in de camera of zelfs door een gesprek met de toeschouwer aan te gaan werd het publiek verward.
In La Dolce Vita is verslaggever Marcello Rubini steeds op zoek naar een primeur. Hij brengt daarom zijn avonden door in de Romeinse bovenklasse. Rubini droomt ervan om een literair auteur te worden, maar hij laat die idealen varen voor een carrière in de winstgevende sensatiepers. Hoewel hij de oppervlakkigheid en immoraliteit ervan inziet, laat hij zich meeslepen door het zoete leven van de beau monde.
De structuur van de film bestaat uit een proloog, gevolgd door zeven hoofdstukken die eenmaal worden onderbroken door een intermezzo, en een epiloog. Hierdoorheen worden er zeven dageraadsequenties, zeven dagsequenties, en acht nachtsequenties verweven.
Fellini's films zijn doorgaans psychologische en/of sociale drama's waarin een fantasierijk personage, vaak gemodelleerd naar Fellini zelf, op zoek gaat naar de betekenis van zijn leven. Deze zoektocht wordt gekenmerkt door een veelvuldig gebruik van herinneringen, dromen, fantasieën en obsessies. Duidelijk autobiografische drama's zijn La dolce vita (1960), Otto e mezzo (1963) en Amarcord (1973).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
dankjewel. ik denk dat dit soort films gewoon mijn ding niet zijn. die vierde wand zoek ik nog verder uit dat integreert me wel.